امروز تصاویری به نام اسلام و پیامبر اسلام منتشر می‌شود که جهان صدها سال از آن‌ها بیگانه بود. همه‌ی علما، متفکران، اهالی رسانه، اساتید، دانشجویان و عموم مسلمانان و هر کسی که می‌تواند حتی یک جمله بگوید یا بنویسد و در شبکه‌های اجتماعی موضع بگیرد به لحاظ دینی، تاریخی و اخلاقی وظیفه و مسئولیت دارد این جنایت‌های فجیع را رد و محکوم کند و از آن‌ها برائت بجوید. باید در برابر جهان فریاد بکشیم که ای مسلمانان و غیر مسلمانان، این کارها هیچ ربطی به اسلام و دین الله و رسول الله و اهل بیت و صحابه‌ی ایشان ندارند.

🔴امروز گویی امت اسلامی درگیر هیچ اشغال و جنگی نیست، مهم‌ترین موضوع بحث عده‌ای وهابیان این شده است که جشن گرفتن برای تولد پیامبر اسلام(ص) حرام، بدعت و کفر است و هر کس این کار را بکند مرتد و مهدور الدم است! در این چند سال شاهد هستیم که انتحاری‌ها خود را در جشن‌های تولد پیامبر(ص) که توسط اهل سنت برگزار می‌شود منفجر می‌کنند. این تازه مربوط به حضرت محمد(ص) است، وای به حال کسی که میلاد حضرت مسیح(ع) را جشن بگیرد! این‌ها می‌خواهند اجتهاد خود را با اسلحه بر یک و نیم میلیارد مسلمان تحمیل کنند. این همان تفکر القاعده است که چند سال پیش فتوا صادر کردند هر کس در هر کجای در هر نوع انتخاباتی شرکت کند کافر و مهدور الدم است و در پاکستان، عراق، افغانستان، الجزایر و نیجریه مردم را به این واسطه کشتند.

🔴چند روز پیش یک دختربچه خود را در یک مرکز پلیس در دمشق منفجر می‌کند. مهم نیست که خودش خودش را منفجر کرد یا از راه دور منفجرش کردند. سپس فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد یک نفر با ریش بلند با دو دختربچه‌ی کوچک محجبه صحبت می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد عزیزم می‌خواهی بروی پیش خدا؟ من نه مرجع تقلید هستم و نه مفتی اما به نظرم بر ما واجب است فریاد بزنیم. نگاه شخصی‌ام این است. مهم نیست واقعا آن انتحاری یکی از آن دو دختر بود یا نه. مهم این فرهنگ وحشی است. این همان فرهنگ وهابی پذیرفته شده در برخی محافل امت است. چیز تازه‌ای هم نیست. در نیجریه ده‌ها دختر را می‌ربایند و از آنان به عنوان عامل انتحاری در بازار و کلیسا و مسجد استفاده می‌کنند. نه اسلام و نه هیچ دین و هیچ تفکری که کوچک‌ترین ارتباطی به آسمان داشته باشد نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد.

🔴با وجود این که ارتش ترکیه در جبهه‌ی مقابل ماست اما سوزاندن دو سرباز ترک توسط داعش در شمال سوریه محکوم است. گروه‌های تکفیری، مشابه این جنایت را در اردن و عراق نیز مرتکب شده‌اند و این جنایت علیه هر کس صورت بگیرد همه وظیفه داریم آن را محکوم کنیم.

🔴همه‌ی مسلمانان و غیر مسلمانان و همه‌ی کسانی که رسانه در اختیار دارند باید متوجه این موضوع باشند که چیزی به نام اسلام تروریست یا اسلام تندرو وجود ندارد. اسلام با تروریسم و تندروی متضاد است. بعضی رسانه‌های غربی و به دنبالشان رسانه‌های عربی با وجود این که می‌توانند از عبارت داعش یا گروه‌های تروریست استفاده کنند اما عمدا می‌گویند دولت اسلامی یا گروه‌های اسلام‌گرای تندرو. همان طور که ما جنایت‌ها و قتل صدها هزار نفر در کشورهای مختلف توسط ارتش آمریکا را به مسیحیان و جنایت‌های هولناک اسرائیلیان را به یهودیان نسبت نمی‌دهیم، جنایت‌های داعش نیز نباید به اسلام منتسب شوند. باید نام پیامبران و ادیان آسمانی را پاک نگه داریم.

🔴امروز ترکیه و اردن در حال چشیدن نتیجه‌ی حمایت‌هایشان از گروه‌های تروریست هستند. البته هنوز برای بیدار شدن دیر نشده است. ارتش ترکیه امروز در شمال سوریه با داعش درگیر است اما متأسفانه همچنان در شمال عراق به گروه‌های تکفیری کمک می‌کند. باید دست از این اشتباه استراتژیک و لجاجت و دوگانگی سیاسی بردارند و بدانند با ادامه‌ی این حمایت‌ها امنیت ملی و آینده‌ی نظامشان را در معرض خطر قرار می‌دهند چون حکام این کشورها نیز از نظر داعش کافر هستند و این آتش دامن خودشان را هم می‌گیرد.

🔴فیلم سخنان اخیر جو بایدن در یکی از دانشگاه‌های آمریکا منتشر شد که می‌گوید من به اردوغان گفتم شما دارید بیش از حد مرزهایتان را باز و از این تکفیری‌ها حمایت می‌کنید ولی اردوغان نپذیرفت. سپس می‌گوید ولی بعد از مدتی اردوغان اعتراف کرد که اشتباه کرده است. امروز در خبرها آمده بود دولت ترکیه شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده است تا مردم فیلم سوزانده‌شدن دو سرباز ترک را نبینند. البته معلوم نیست که دلشان برای دو سرباز سوخته است یا برای جلوگیری از مشاهده‌ی نتیجه‌ی سیاست‌های خودشان سایت‌ها را فیلتر کرده‌اند.

🔴نبردهای ۶ ماه گذشته‌ی حلب سخت‌ترین نبردهایی بود که سوریه و بلکه منطقه در سال‌های گذشته به خود دیده است. ده‌ها هز
ار نیروی وارداتی ترک، ازبک، چچنی و آسیای مرکزی از غرب و جنوب به شهر حلب حمله می‌کردند که صدها نفرشان انتحاری بودند. آن هم نه انتحاری معمولی
بلکه در هر خط،ده ها انتحاری هر کدام با یک اتوبوس و ۴ یا۵ تن مواد منفجره حمله می‌کردند! همچنین صدها نفر که به خود مواد منفجره نبسته بودند اما دست به حملاتی بی‌پروا در سطح انتحاری می‌زدند. بعد از شکست گفتند علت شکستشان ضعف حمایت کشورهای حامی بوده است اما دروغ می‌گویند. همه چیز در اختیار این‌ها بود: نیرو، سلاح، پول، رسانه و…. حمایت مالی و غیر مالی عربی و جهانی که در ۶ سال گذشته از مخالفان سوری صورت گرفت ده‌ها برابر بیش از تمام حمایت‌هایی بود که عرب‌ها در ۶۰ سال گذشته در اختیار فلسطین گذاشته‌اند.

🔴پس از شکست تروریست‌ها در حلب شاهد بودیم تصاویر ضاحیه‌ی جنوبی پس از جنگ سی و سه روزه، تصاویر جنگ‌های غزه و تصاویر کودکان یمن را به عنوان تصاویر حلب منتشر کردند! آیا در حلب کودکی از گرسنگی یا بیماری مرد؟ ما می‌گوییم نه اما اگر کسی ادعا می‌کند بله راه تحقیق همچنان باز است. در هر صورت یک سال و نیم است در یمن هزاران کودک به اعتراف سازمان‌های بین المللی در بمباران و محاصره و گرسنگی و بیماری می‌میرند اما هیچ کدام از این مدعیان شرافت و حقوق بشر هیچ حرفی نمی‌زنند.

🔴جای یک تحقیق تطبیقی خالی است که گفته‌های این سه ماه العربیه، الجزیره، سی.ان.ان. و بی.بی.سی. را با واقعیتی که پس از پیروزی حلب عیان شد مقایسه کند. نمی‌گویم اوضاع حلب خیلی عالی بود، بالاخره جنگی سخت و خونین در جریان بود اما آن طور که آن رسانه‌ها از فاجعه‌ی بشری سخن می‌گفتند نبود. شاید کسی بگوید سید به تو ربطی ندارد که از نظام دفاع کنی اما بنده همه را به یک چالش دعوت می‌کنم: از همین گروه‌ها که رسانه‌های غربی و عربی آن‌ها را مخالفان معتدل اهل دموکراسی می‌نامند یک شهر را در سوریه، عراق، یمن، لیبی یا نیجریه نمونه بیاورید که پس از غلبه بر شهر، تن به سازش داده باشند و اجازه داده باشند مخالفانشان نه با سلاح شخصی بلکه حتی به صورت خلع سلاح شده از شهر خارج شوند! در حالی که نه تنها در حلب بلکه در حمص و خان الشیح نیز چنین مذاکره و سازشی از سوی نظام پذیرفته شد و گروه‌های مخالف با سلاح شخصی از شهر خارج شدند. این‌ها متأسفانه به پیمان‌های خودشان هم پایبند نیستند و در روزهای گذشته از میان کودکان و سالخوردگان و مجروحانی که از فوعه و کفریا خارج می‌شدند گروگان‌گیری کرده‌اند.

🔴دروغی علیه نظام و ما مطرح شد و می‌شود که ما به دنبال تغییر دموگرافی در سوریه هستیم. این موضوع در کدام شهر رخ داده است؟ اهالی همه‌ی شهرهایی که توسط نظام پس گرفته شده‌اند به شهرشان باز گشته‌اند و اهالی شرق حلب نیز به زودی بازخواهند گشت. تنها استثناء داریا است که به دلیل امنیت شهر، فعلا امکان بازگشت اهالی‌اش وجود ندارد. اما در طرف مقابل و در شهرهایی که مدتی دست گروه‌های مسلح بوده است آیا چیزی به نام تنوع دین، مذهب و یا حتی خط سیاسی وجود دارد یا همه را تصفیه کرده‌اند؟

🔴در مورد حلب نه مبالغه نمی‌کنیم و نه تواضع. این نبرد یکی از شکست‌های بزرگ جبهه‌ی مقابل و یکی از پیروزی‌های بزرگ جبهه‌ی مقابله با تروریسم و یک تحول بزرگ نظامی و سیاسی و در روحیه‌ها بود. ادعا نمی‌کنیم گرفتن حلب به معنای پایان مسئله‌ی سوریه است و البته آن را یک پیروزی معمولی نمی‌دانیم. می‌توان برای جبهه‌ی مقابل دو هدف در سوریه در نظر گرفت: اول سرنگونی نظام و دوم سلطه بر تمام خاک سوریه چون این امکان وجود داشت که آن‌ها بتوانند نظام را سرنگون کنند اما در بخش‌هایی از خاک کشور با مقاومت مواجه شوند. در هر صورت امروز می‌توانیم بگوییم هدف اول یعنی سرنگونی نظام به طور قطعی شکست خورده است. نظامی که دمشق، حلب، حمص، لاذقیه، طرطوس و سویدا را در اختیار دارد یعنی سرنگون نخواهد شد. البته همه‌ی این‌ها به آن معنا نیست که پروژه‌ی ویران کردن سوریه پایان یافته است. ما باید پس از این در تثبیت پیروزی حلب بکوشیم. گرچه پیروزی حلب به معنای پایان بحران سوریه نیست اما احتمالا موجب می‌شود دلبستگی بسیاری از کشورها به گزینه‌ی نظامی از بین برود و افق‌های تازه‌ای در درمان سیاسی گشوده شود که تا امروز آمریکایی‌ها و سعودی‌ها جلویش را گرفته بودند.

🔴متأسفانه در دو روز گذشته شاهد ادامه‌ی رفتارهای بی‌خردانه و احمقانه‌ی دولت بحرین بودیم که البته با مقاومت جوانان بحرین مواجه شد و شکست خورد. همچنان دولت این کشور را به تعقل و دست برداشتن از این رویه فرا می‌خوانیم چون نتیجه‌ی آن برای این دولت و حامی‌اش و کسانی که به این موضوع تشویق می‌کنند مایه‌ی پشیمانی خواهد بود.

🔴👈حزب الله به دنبال سلطه بر کشور نیست. می‌توانم قسم بخورم اگر امروز همه‌ی نیروها و احزاب لبنانی بیایند و نخست‌وزیر و همه‌ی وزیران را به حزب الله تقدیم کنند ما می‌گوییم ممنون ولی لطفا دست بردارید چون هیچ
انسان عاقلی نمی‌پذیرد مسئولیت کشوری را با این همه تراکم بدبختی آن هم در این شرایط منطقه بپذیرد. صحبت زهد و اخلاق نیست، محاسبه‌ی عقلی است.👇

🔺چه کسی در این اوضاع به حکومت و مدیریت فکر می‌کند؟! خواهش می‌کنم اگر کسی این طور فکر می‌کند دست بردارد. ما برای مشارکت واقعی و جدی و دولت وحدت ملی و حضور همه‌ی گروه‌ها در همه‌ی دولت‌ها جنگیده‌ایم و انتخاب و بخت و مصلحت این کشور در مشارکت همگان است. باز هم تکرار می‌کنم که ما خواستار گفت و گوی سیاسی با همه‌ی نیروهای سیاسی و پیاده‌سازی کامل دموکراسی تناسبی هستیم👇