روند عملیات موصل کماکان با وقفه های مکرر همراه است. توقف عملیات باعث کاهش روحیه نیروهای امنیتی و باعث قوت گرفتن داعش می شود و در آفند و پدافند و در شکارهای تک تیراندازان #داعش در زمان توقف عملیات، تلفات نیروهای عراقی افزایش یافته است و می شود از یک نقص جدی در بعد نیروی انسانی یگان های عمل کننده در عملیات سخن گفت.

کما کان محله های غربی در اختیار #مکافحه_ارهاب و محله های شرقی در اختیار #رد_السریع است و نیروهای #شرطه_اتحادیه در تمام خطوط حضور داشته و عمدتا پدافند ها به عهده آن هاست.

🔻 آخرین پیشروی نیروهای عراقی در محله های "الثوره"، و بخش کمی از "الصحه" بود که توسط نیروهای "رد السریع" یک هفته پیش آزاد شد. و در محله های غربی هم "مکافحه ارهاب" اقدام به آزادی کامل محله های "الیرموک"، "مطاحن" و "التنک" کرد.

🔻 هرچند خروج آوارگان از محله های درگیری دلیلی منطقی برای توقف عملیات به نظر می رسد، اما مشاهده میدان و طرح ریزی و هدایت عملیات نشان از مسائل دیگری دارد که عمده ترین آن فشار #امریکا ست. امریکا که یک پای اصلی اتاق عملیات موصل است، به بهانه های مختلف اعم از لزوم تغییر طرح عملیات و یا اطلاعات خاصی که در اختیار آنهاست و جان غیرنظامیان در خطر است، طرف اصلی متوقف کننده عملیات موصل است.

امریکایی ها کما کان تمایل به پایان سریع بحران #عراق و خصوصا موصل ندارند. بلاتکلیفی سیاسیون اهل سنت #نینوا و تأثیرات مثبت پایان بحران عراق بر بحران سوریه، از عمده ترین انگیزه های آنهاست.

🔻 در خیابان های موصل هم مردم جنگ زده از طولانی شدن عملیات خسته شده اند.
وقتی جنگ ادامه دارد، خیابان های شهر محل رفت و آمد خودروهای زرهی و جنگی است؛ کماکان خمپاره باران و موشک باران و بمباران محله های آزاد نشده ادامه دارد؛ کمک های انسانی و غذایی اندک نمی تواند به همه محله ها برسد؛ و طبیعتا بازسازی و باز کردن خیابان ها به تعویق می افتد. هنوز ماشین های غیرنظامیان نمی تواند وارد شهر شود و خروج و ورود اهالی به سختی و تنها با ثبت اسم و مشخصات آنها ممکن است.

با تمام این تمهیدات باز هم چند روز پیش شاهد نفوذ هسته های خاموش داعش به مناطق جنوب موصل بودیم. آنها با نفوذ به روستای العریج به مقر اصلی عملیات مشترک موصل حمله کردند. جایی که هیچکس انتظار آن را نداشت...

سه روز پیش در ساعات اولیه صبح، جمعیتی قابل توجه ( نزدیک به 5 هزار نفر ) از حی الثوره و حی الزنجیلی به نقاط آزاد شده حرکت کردند که خوش بختانه در کمال آرامش انجام شد. اما هر روز توقف عملیات آنها را در رقابت بین مرگ و آوارگی در خطر انجام می دهد.

📌 عدم اقتدار دولت #العبادی در مقابل امریکا این روزها افزایش یافته و اعتماد سیاسی به او در بین جریان های سیاسی شیعه عراق در حال کاهش است.

🔴 اما #حشدالشعبی بعد از مدت ها توقف ( ناشی از تصمیم دولت العبادی ) امروز عملیات جدیدی در جنوب موصل و منطقه #الحضر آغاز کرد.

آزادی این منطقه ( با وسعتی نزدیک به 1500 کیلومتر مربع ) می تواند یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز و پشتیبانی داعش را در استان نینوا از بین ببرد و آنها را مجبور به عقب نشینی بیشتر به سمت صحرای عراق و سوریه کند. الحضر را می توان از آخرین پایگاه های داعش در شمال عراق دانست. که با توجه به روش جنگی حشدالشعبی می توان انتظار داشت که آزادی این عملیات قاطعانه و سریع تر از موصل واقع شود.

#جهاد_رضا