طبق پیشبینی هایی که پس از سلسله حوادث پس از فاز اول عملیات الانبار بارها عنوان کردیم، عملیات الانبار متوقف شده..

هرچند بحث در مورد علل طولانی میشه ولی به اختصار دو عامل نظامی و سیاسی رو میشه تشریح کرد.

عامل سیاسی که از قدیم الایام و بر مبنای درگیری های قومی و مذهبی وجود داشت به دلیل اقداماتی مثل تظاهرات مردم برای تصفیه عناصر مفسد تجدید شد، که هر چند کاملا مشروعه ولی هنوز مبانی شروعش واسم شک بر انگیزه.

و عوامل نظامی که با شهید شدن سه تن از فرماندهان عالی رتبه ارتش در استان الانبار به اوج خودش رسید، (به علت ساختار کلاسیک ارتش عراق جایگزینی این افراد در مدت نامعلومی ارتش رو زمین گیر خواهد کرد)..

یه نکته ای که به نظرم خیلی تاثیر گذاره و باید در موردش بحث کرد، شمار نیروهای مردمی درگیر در الانباره.هرچند محاصره کامل فلوجه و محاصره نصفه و نیمه رمادی ارزشش خیلی بیشتر از عملیات در جاهای دیگس ولی باید دقت بشه که هرچند الان ارتش کند شده ولی فرماندهان نیروهای مردمی سعی کنن که شمار نیروهای درگیر رو کاهش داده و در مناطق دیگه به کار بگیرن.

برای مثال هم اکنون ارتباط کرمه و چند روستای اطراف اون با فلوجه قطع شده و در واقع کرمه و فلوجه دو جزیره جدا شده هستن؛ برای نگه داشتن محاصره کرمه الان تعداد زیادی از نیروهای مردمی درگیر هستن در صورتی که اگر با انجام دادن عملیات های مستقل و محدودی که قبلا از نیروهای مردمی در مناطق دیگه دیدیم، این مناطق پاکسازی بشن، تعداد زیادی نیرو آزاد خواهند شد.

در مناطقی مثل حصیبه شرقی در مجاورت حبانیه، ابوریشاش در مجاورت رمادی و یکی دو منطقه دیگه در الانبار شاهد چنین وضعیتی هستیم..

خلاصه کلام اینکه اگر عملیات الانبار هم مثل عملیات های ارتش سوریه منجر به بوجود اومدن سلول های پاکسازی نشده بشه، علاوه بر صرف نیروی زیاد برای محاصره طولانی مدت این مناطق، به علت نزدیکی تفکرات بومی ها به داعش و احتمال خیانت ممکنه منجر به حوادثی خاص بشه..

راستی با توجه به واکنش های احتمالی در مورد این اتهام که شما از محاکمه جریانات نزدیک به ایران می ترسید، این رو اضافه کنم که بنده به شخصه موافق هر گونه شفاف سازی و احقاق حقوق مردم هستم ولی هر تحلیلی میکنم نمیتونم این رو هضم کنم که چرا زمانی که بزرگترین عملیات عراق در حال انجامه یک سلسله حوادث مثل عزل یا شهادت فرماندهانی از ارتش عراق که فعلا در حال درگیری با داعش هستن باید صورت بگیره و به این وسیله نیروهای مردمی هم که در کنار ارتش هستن زمینگیر میشن.این رو مثل این میبینم که یه مجرم در حال دزدی و تجاوز به خونه ایه و در زمانی که چند برادر در حال اتحاد برای درگیری با دزد هستن یه دفعه اختلافات چند دهه ایشون سر باز میکنه!