در حالی که نبردهای شرق حلب موقتاً آرام شده، بررسی شرایط جدید نشان می‌دهد که احتمالات زیادی قابلیت اتفاق افتادن دارند.

نیروهای سپر فرات که با پشتیبانی هوایی، توپخانه ای و زرهی ارتش ترکیه در حدود دو ماه مساحت وسیعی (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع) را در شمال سوریه از کنترل داعش خارج کردند، فعلاً بیش از یک ماه در تقلای تصرف قباسین، البزاعه و تصرف الباب هستند.

هر چند تا اینجا هم یکی از اهداف اصلی ترکیه یعنی ایجاد منطقه ی معزول در شمال سوریه و جلوگیری از اتصال کانتونهای کردی به یکدیگر محقق شده ولی الباب، منبج و ماجراجویانه تر الرقه نیز همچنان در چک لیست ترکیه قرار دارند.
 نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی سهیل حسن نیز از حدود یکماه پیش عملیات گسترده در شرق حلب را آغاز کردند و در این مدت موفق شدند حدود ۴۵۰ کیلومتر مربع شامل بیش از ۴۰ روستا و منطقه را آزاد کنند.

با وجود این می‌توان گفت هنوز هیچ یک از اهداف اصلی محقق نشده. اهدافی که می توانستند شامل آزادسازی الباب نیز باشند.

تأخیر و تعلل یکماهه ارتش در شروع عملیات به سمت الباب می‌تواند از دلایل اصلی از دست رفتن الباب باشد.
پیش‌فرض تصرف قریب الوقوع الباب در روزهای آینده ارتش سوریه را به سمت اهداف اصلی دیگر متمرکز می کند. جاه طلبی های نخست وزیر ترکیه و عدم اطمینان به توافقات سیاسی با دولت وی می‌تواند نیروهای سپرفرات را پس از گرفتن الباب به سمت الرقه رهنمون سازد.

یکی از مسیرهای اصلی رسیدن به الرقه از غرب دریاچه الاسد و از مسیر مسکنه و طبقه است. بنابراین بستن مسیر نیروهای تحت امر ترکیه در این جبهه دلیل اصلی حرکت نیروهای ارتش در محور شرقی فرودگاه کویرس به سمت دریاچه الاسد می باشد.
بحران آب در حلب که منشاء آن قطع مسیر انتقال آب از الخفسه در مجاورت دریاچه الاسد به دست داعش است، دلیل مهم دیگری برای حرکت نیروهای ارتش به سمت شرق فرودگاه کویرس است.
در حال حاضر نیروهای ارتش از نزدیکترین نقطه به الخفسه حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. روستاهای رسم حرمل الامام، المزبوره، حمیمه کبری و صغری و همچنین شهرک دیرحافر می‌توانند گزینه های بعدی عملیات نظامی ارتش در این راستا باشند.

با پیش‌بینی مقاومت داعش در دیرحافر ممکن هست این شهرک از اولویت عملیات نظامی خارج شده یا به طور غیر مستقیم محاصره یا شبه محاصره و در مراحل بعدی عملیات در کنترل ارتش قرار گیرد.
در هر صورت همچنان عامل زمان نقش تعیین کننده ای در تحولات میدانی در شرق حلب خواهد داشت و مانند الباب هر گروهی زودتر به مناطق مورد نظر برسد، چه به لحاظ نظامی و چه به لحاظ سیاسی دست برتر را خواهد داشت.