دوستان زیادی در مورد اخبار جبهه های مختلف سوریه از ما در کامنتها یا پیام های خصوصی سوال میپرسن.ما مرتب در حال رصد کردن اوضاع در مناطق مختلف هستیم اما با توجه به اینکه قصد ما پوشش تحولات و تغییرات مهم در خطوط تماس همراه با نقشه و با حداکثر دقت هست، عجله ای برای خبر زدن نداریم.

ضمن اینکه درگیریهای روتین وجزیی ارزش خبری برای پرداختن ندارن. به طور کلی میشه گفت در حال حاضر سکون و توازن در اغلب جبهه ها برقرار هست.

به طور خلاصه وضعیت در جبهه های مختلف به این شرح هست:

ریف جنوبی حلب:

بعد از پیشرویهای مهمی که ارتش و متحدین در ریف جنوبی حلب محقق کردند، مسلحین احساس خطر کرده و قاضی شرعی جیش الفتح، المحیسنی سعودی برای الحاق نیرو به جبهات جنوب حلب نفیر عام داد تا چند هزار نیروی جدید با مقادیر متنابهی از تسلیحات از ادلب، شمال حماه و حتی ریف شمالی حلب وارد جبهات ریف جنوبی حلب بشن.
همین باعث توازن در این جبهه شد.

مسلحین بارها صحبت از حمله گسترده و بازپس گیری مناطق از دست رفته کردند که تاکنون بر اساس چیزی که در صفحات رسمی خودشون میگن، به دلیل اشراف نیروهای مقاومت بر تحرکاتشون از طریق پرواز بی وقفه ی پهپادها موفق به تجمیع نیرو و حمله ی گسترده نشدن.
در سه روز اخیر مسلحین در محورهای تل العیس، حلصه، بانص و تل مامو دست به پاتکهای موضعی و سنگین زدند که دستاورد خاصی به جز چند مزرعه نزدیک بانص نداشته.
علاوه بر این مسلحین از دست اهالی ریف جنوبی (به ویژه اهالی الحاضر و العیس) به دلیل تسلیم کردن روستاها خشمگین هستند و به همین دلیل در بیانیه هایی بسیاری از مناطق مانند جزرایا،تل علوش،العثمانیة،زمار،تل حدیه، حویرالعیس،رسم الصهریج،زیتان،الزربه،برقوم و خان طومان رو مناطق نظامی و حمل اسلحه رو ممنوع کردند.

علاوه بر آن با قرار دادن ایست بازرسی رفت وآمدها کنترل و اهالی تفتیش میشن. 
با توجه به تعدد جبهات و با وجود تلاشهای اخیر مسلحین به نظر میرسه در این جبهه همچنان دست برتر با ارتش و مقاومت هست و احتمال سنگین شدن مجدد کفه ترازو به نفع ارتش و نیروهای مقاومت هست.

ریف شرقی حلب:

ارتش به آرامی در حال گسترش دایره امنیتی حول فرودگاه کویرس هست و تاکنون در چهار طرف فرودگاه نزدیک ترین روستاها و مناطق به فرودگاه شامل عربید و جدیده ، رسم العبود ، مزارع ایکاردا در شمال و کصکیص(کرکیز) و جمیلیه رو در جنوب تا فاصله ی یکی دو کیلومتر از مرز فرودگاه پاکسازی کردن.

ریف لاذقیه:

در ریف لاذقیه ارتش امروز با پشتیبانی آتش زمینی و هوایی سنگین عملیات گسترده ای رو در محورهای مختلفی شروع کرده که با پیشرویهای مهمی هم همراه بوده و همچنان ادامه داره.

حملات ارتش به قدری سنگین بوده که مسلحین درخواست نیروهای کمکی ولو از زنان مجاهد! کردن..

چند روز پیش هم النصره با احساس خطر از پیشرویهای جزیی و مستمر ارتش در شمال لاذقیه با پخش تصاویری ادعا کرد نیروهای خارجی جدیدی رو از مرز ترکیه برای مقابله با حملات ارتش در شمال لاذقیه وارد کرده.


محورهای حمله امروز ارتش:
۱-جبل النسر به سمت جبل زاهی
۲-الدغمشلیة به سمت جبل الزویک
۳- تلة الرشوان و الملوحة به سمت کتف الغنمة و کتف الغدر
۴- عمق بلندیهای جب الاحمر به سمت جبل کبانی و عکو
۵- جبل کتف به سمت آخرین بلندی مشرف بر سرمانیه (جبل سندیان)


با توجه به اینکه عملیات همچنان ادامه داره، به محض تثبیت مناطق و تغییر خطوط تماس در پست تکمیلی نتایج حملات امروز در شمال لاذقیه رو همراه با نقشه پوشش میدیم.

ریف شمالی حماه:

در ریف شمالی حماه هم توازن برقرار هست اما دست بالا با مسلحین هست و نیروهای ارتش و دفاع وطنی در آرایش دفاعی قرار دارن. اتفاق خاصی در شمال حماه چند روز اخیر رخ نداده به جز درگیریهای مستمر در محور مورک-صوران و پیشرویهای جزیی مسلحین.

ریف شرقی و جنوب شرقی حمص:

نیروهای ارتش کم کم در حال نزدیک شدن به تدمر در شرق و مهین و حوارین در جنوب شرقی حمص هستند.

در نزدیکیهای تدمر المقالع و بلندیهای غربی در نزدیکی تدمر آزاد شدند و در جنوب شرقی حمص روستای کوچک الحدث ۵ کیلومتری شمال حوارین و مهین به دست ارتش افتاد.