هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، ناصر الانسی از فرماندهان بلند مرتبه القاعده را در یمن به هلاکت رسوندن..

اینکه می بینید از یه طرف آمریکا فرمانده القاعده رو میکشه و در طرف دیگه عربستان از القاعده حمایت میکنه (مخصوصا در یمن) به این علت نیست که آمریکا و عربستان در مباحث منطقه ای مشکل دارن بلکه علل زیر هست:

1- لزوم هدایت القاعده، سلسله مراتب فرماندهی اون هست اما آمریکا و عربستان به عنوان پشتیبان نیمه مخفی القاعده، به لزوم فرماندهی متفکر در القاعده معتقد نیستن. القاعده به عنوان اهرم فشاری بر کشورهای منطقه تنها در بخش نظامی (بر علیه دشمنان آمریکا) مورد نیاز هست.

2- آمریکا به هیچ وجه نمیزاره در خاورمیانه یکی از طرفین بر دیگری مسلط بشه. لزوم توازن قوا در آخرین مرحله حفظ خواهد شد. برای مثال در کوبانی کرد ها و داعش رو نگاه کنید! در حلب ارتش و مخالفین رو نگاه کنید! در مصر اخوان المسلمین و نظامی ها رو نگاه کنید! در افغانستان القاعده و ارتش! در پاکستان القاعده و ارتش! در عراق نیروهای هم پیمان و داعش! در سنجار کردها و داعش! در الانبار ارتش و داعش! و ...

3- نکته دیگه ای که در بحث حذف فرماندهان قدیمی گروه های تکفیری وجود داره، لزوم ایجاد افکار رادیکال نو و جلوگیری از رخوت فرماندهی به علت بالا رفتن سن و محافظه کار شدن فرماندهان پیر هست. گروه هایی مثل القاعده و داعش و طالبان و ... با اینکه سالها علی رقم برتری نیروهای اطلاعاتی تونستن جان فرماندهانشون رو در میادین نبرد حفظ کنن، اما پس از در حاشیه رفتن این فرماندهان، نتونستن از کشته شدن فرمانده جلوگیری کنن!

این در واقع به این دلیله که فرمانده پیر از دور خارج شده و فرمانده جدید برای تثبیت جایگاه خودش رو به خشونت های جدید میاره (این رفتار و در حیات وحش هم با پیر شدن سرکرده گله و وارد شدن نر های جدید هم مشاهده میشه!:)

4- و اما آخرین نکته در مقدمه هم ذکر کردم، تغییر فرماندهی میدانی به فرماندهی عقیدتی هست. به طور کلی سرویس های جاسوسی حامی گروه های تندرو از فرمانده عقیدتی استقبال نمیکنن برای اینکه موتور محرک گروه هایی مثل القاعده عقاید رادیکال و البته پوچ هست، اینکه شخصی اونقدر اعتبار کسب کنه که بتونه در یه کشوری مثل یمن یا افغانستان با یه بیانیه اصول عقیدتی رو تغییر بده، اصلا مطلوب نیست..

البته من حدس میزنم کشتن این فرمانده بلند مرتبه القاعده یمن، دقیقا پس از سقوط عدن؛ شوک اجباری عربستان و آمریکا برای زنده کردن القاعده به عنوان تنها نیروهای مقابله کننده با انصارلله در دراز مدت هست. وگرنه اینکه عربستان بدون انتخاب قبلی جایگزین برای این فرد بخواد چنین ضربه ای رو به القاعده بزنه یکم مشکوکه..

شاید هم عربستان با کشتن فرماندهان القاعده میخواد سعی کنه نیروهای القاعده رو بیشتر به سمت داعش تازه شکل گرفته در یمن هل بده، تا به این طریق بتونه داعش (که رادیکال تر از القاعدس) رو تقویت کنه!

/مصطفی

از یک سال پیش تا حالا 3 فرمانده بلند مرتبه القاعده یمن کشته شدن.

یکی پس از دیگری