📌 مدت‌ها از تشکیل ستاد مشترک ایران، روسیه و حزب الله در سوریه می‌گذرد و عملیات‌هایی نیز با همکاری روس‌ها در سوریه علیه گروه‌های مختلف تروریستی انجام شده بود. چنانچه بخواهیم با دید انصاف نظری به این حضور داشته باشیم، باید حضور روسیه و اقدامات نظامی آن در سوریه را موفق و موثر بدانیم، موضوعی که به مذاق تروریست‌ها و حامیان آنها خوش نیامده است.

📌 اما در این مدت نیروی هوایی روسیه که در سوریه فعال‌ترین بخش نیروهای روسی است حضور چندانی در جنوب سوریه و مناطق همجوار مرز فلسطین اشغالی نداشته است و در توافقی نانوشته حدود و خطوط قرمزی را با اسرائیل و آمریکا رعایت می‌کردند.

📌 بارها در این مدت اسرائیل به مواضعی در داخل خاک سوریه حمله‌ور شده بود تا چند روز پیش که حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه رخ داد.

📌 حال حضور جنگنده چند منظوره سوخو۳۵(قویترین و بروزترین هواگرد نیروی هوایی روسیه که هواگردی چند منظوره با تاکید بیشتر بر رهگیری هوایی است) در درعا که استان هم مرز اسرائیل غاصب است دارای معانی نهفته مهمی می‌باشد.

📌 می‌توان نتیجه گرفت که استراتژی ستاد مشترک محور مقاومت و روسیه در سوریه تغییر کرده است و زین پس قرار بر مماشات در برابر تجاوز نیست؛ شواهد این امر را می‌توان در واکنش پدافند هوایی سوریه به آخرین تجاوز اسرائیل و شلیک چند موشک برای اولین بار به طرف هواگردهای مهاجم و همچنین بیانیه تند و محکم ایران و روسیه دید.

📌 به نظر می‌رسد ایران و روسیه پس از تهاجم آمریکا به پایگاه شعیرات موضع محکمی اتخاذ کرده‌ و پیام‌های لازم را نیز به طرف آمریکایی اعلام کرده‌اند.

📌 لغو هماهنگی پروازی روسیه با آمریکا بر فراز آسمان سوریه، حضور هواگردهای روسی بر فراز مرزهای فلسطین اشغالی، راه‌اندازی سریع پایگاه هوایی شعیرات، تصمیم روسیه برای تقویت قدرت پدافند هوایی سوریه و مواضع محکم رهبر ایران در دیدار نوروزی با فرماندهان نظامی در واقع نشان از شروع دور جدیدی از معادلات منطقه‌ای دارد‌.

📌 گمان می‌رود ایران و روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که با حضور ترامپ در کاخ سفید، هرگونه انفعال مساوی با تجاوز بیشتر خواهد بود، لاجرم استراتژی تهدید در برابر تهدید ایران عملا در حال پیگیری در سوریه است.

#نصر