قسمت قبلی را از اینجا بخوانید : https://goo.gl/Ai7s0B

🔹برای توضیح بهتر وضعیت صف آرایی نیروهای مقاومت در جبهه سوریه اینفوگرافی شماره قبلی مبحث را ارائه کردیم . دراین قسمت به توضیح گروه های حزب الله سوریه می پردازیم. این گروههای سوری توسط سپاه قدس و حزب الله لبنان و سایر مستشاران آموزش و سازماندهی شده اند و جریان عظیم تکفیری صهیونیستی را با حداقل امکانات در جبهه سوریه زمین گیر کردند. براساس گفته سرلشگر جعفری فرمانده سپاه پاسداران درمهر ماه سال 94 ، استعد‌‌اد‌‌ نیروهای سازماندهی شده بسیج سوریه  تا سال ۲۰۱۵، به ۱۰۰ هزار نفر رسید‌‌ه است. اگر این آمار را مربوط به مجموع گروههای دفاع وطنی ، حزب الله وسایر گروههای دروزی و کرد و.... بدانیم حدود 60 درصد آنرا دفاع وطنی و40 درصد آن را سایرین تشکیل می دهند. دلیل این برآورد ما این است که منابع غیررسمی ازارتش سوریه استعداد گروه های دفاع وطنی را 60 هزار نفر تخمین زده اند.
🔹حزب‌الله سوریه در فروردین سال ۱۳۹۳رسما اعلام موجودیت کرد و رسانه های خارجی تعداد نیروهای این گروه را ۱۵۰۰۰ نفر برآورد می‌کنند.اما تاکنون قطعا این آمار بدلیل جذب نیروهای مردمی افزایش زیادی داشته است. ما گروه های مردمی مبارز سوری را که در چارچوب مقاومت اسلامی فعالیت دارند را تحت عنوان «حزب الله سوریه» تجمیع کرده ایم ، این گروهها عبارتند از :

🔹قوات الرضا :
هسته اصلی این گروه را جمعی کثیری از جوانان شیعه استان حمص تشکیل دادند که در مناطق مختلف حمص و حلب (نبل و الزهرا) و حماة درحال نبرد هستند.
این گردان در واقع از هسته های اصلی حزب الله سوریه هستند که در نبردهای حومه دمشق و عملیات حلب شرکت گسترده ای کرده اند.
🔹مقاومت ملی و عقیدتی سوریه : متشکل از گروه های مردمی علوی مذهب که عمدتا از اهالی استان طرطوس و حماة و عشایر جنوب سوریه هستند که در جبهات قنیطره و شمال حماة مستقر هستند.
🔹تیپ حضرت رقیه : در ابتدای بحران با بالا گرفتن نزاع ها و هجوم ها علیه حرم مقدسة حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها برای دفاع از اماکن متبرکه سازماندهی شدند . همچنین این نیروها وابسته به گردان های سیدالشهدا عراق هستند و مقر اصلی آنها دمشق است.
🔹تیپ امام زین العابدین علیه السلام : از این گروه اطلاعات و چارچوب مشخصی محقق نشده است ،این نیروها از اهالی شمال شهر حماة هستند که با ارادت به امام سجاد ع جمعی را برای مقابله با تروریستها در جبهه شمال حماة تشکیل داده اند. در این منطقه مکانی به اسم زیارتگاه امام زین العابدین وجود دارد و مناطقی نیز به نام امام موسوم شده اند که در گذشته به این مطلب به تفصیل پرداختیم.      
🔹گردان امام مهدی عج : بخش اصلی این گروه از علویان و شیعیان شهر حماة و حمص هستند. مقر اصلی این گروه شهر مصیاف در حومه غربی حماة است . در عملیات حلب (آزادسازی شرق حلب و شکست حصر نبل و زهرا) مشارکت داشتند.  
🔹تیپ امام باقر (ع) : متشکل از نیروهای عشایر از عشیره ی بزرگ البکاره ی حلب هست که سنی مذهب و از نوادگان امام محمد باقر (ع) هستند. که درنبردهای حلب و بخصوص دربرابر هجوم های سنگین تروریستها از محله های جنوب غربی حلب (الحمدانیه) حضور پررنگی داشتند.
🔹گردان مقاومت ملی الغالبون : گروهی محلی در دو شهرک محاصره فوعه و کفریا در استان ادلب که با آموزش چند تن از فرماندهان حزب الله لبنان وارد میدان دفاع از این دو شهرک در برابر حملات تروریستها شدند.


🔹گروه های مبارز نبل و الزهرا :
🔻جنود المهدی : نیروهایی که تحت آموزش فرماندهان حزب الله لبنان تعلیم دیده اند و متشکل از اهالی شهرک نبل و الزهرا هستند . در سال 2012 پس از آموزش به نبل و زهرا وارد شدند و در طول محاصره این دو شهرک از حملات سنگین جبهه النصره و سایر تروریستها جلوگیری کردند.
🔻فوج الامام حجه : که برای شکست محاصره نبل و زهرا تشکیل شد و در نبرد عملیات شرق حلب نیز مشارکت داشتند.
🔻کشافه الامام مهدی : متشکل از نوجوانان اهالی نبل و زهرا هستند.
🔻فوج شهدا نبل و زهرا : از خانواده شهدای نبل و زهرا هستند و محل اسقرار آنها در جبهه های جنوبی نبل و زهرا ذکر شده است. .
🔻فوج التدخل الخاص : نیرو های نخبه مبارز که برای عملیات های سنگین و پیچیده آموزش دیده اند.

🔹نیروهای اسدالله الغالب : با شروع بحران سوریه این نیروها ابتدا در سوریه سازماندهی شدند و بعد با حمله ور شدن داعش به مرکز و شمال عراق ، در عراق نیز تشکیل سازمان دادند. این نیروها اغلب از گروه عصائب اهل حق عراق (از گروه های عضو حشدالشعبی به فرماندهی قیس خزعلی) کمک های مستشاری دریافت میکنند.
🔹تیپ ابوالفضل العباس : متشکل از تیپ ذوالفقار و تیپ امام حسین که در ابتدای بحران تشکیل شد و به دفاع از اماکن مقدسة دمشق پرداختند. و در عملیات های مختلف در سوریه حضور داشته اند.


🔸نتیجه گیری :
محور مقاومت در سوریه به دنبال طایفه گرایی و... نیست ، اگر چنین بود اهل تسنن و علوی و دروزی ها و... صف اول تشکیل گروههای مردمی نبودند. اما لازمه حرکت جمعی ،تشکیلاتی منسجم است که مسیر را بسوی هدف اصلی رهنمون کند. عملکرد حزب الله در هر مکانی غیرازاین نیست. غایت اصلی این گروهها مبارزه با اسرائیل و پاکسازی مناطق اشغالی است. این را از نام آنها میتوان فهمید.
ان شاءالله