کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان ، با ارایه گزارشی سال 2016 میلادی را خونین ترین سال برای کار خبرنگاری در این کشور عنوان کرده است .
در گزارش این کمیته که به رسانه های افغانستان فرستاده شده افغانستان دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران در جهان شناخته شده است  ، در سال 2016 میلادی 101 مورد قتل و خشونت علیه #خبرنگاران در این کشور روی داده است .
گزارش می افزاید : در این سال 13 خبرنگار کشته شده اند که 10 مورد قتل خبرنگاران توسط #طالبان صورت گرفته است . همچنان 88 واقعه دیگر خشونت علیه خبرنگاران روی داده که شامل 30 قضیه ضرب و شتم ، 35 مورد تهدید ، 6 مورد زخمی ساختن و 17 مورد توهین و تحقیر خبرنگاران می باشد . نظر به ارقام ارایه شده خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال قبل میلادی 38 درصد افزایش یافته است .
همچنان در شش ماه دوم سال 2016 میلادی 47 مورد خشونت روی داده که شامل 3 قضیه قتل می شود . گزارش می افزاید : در شش ماه دوم بیشترین خشونت توسط افراد متعلق به دولت افغانستان صورت گرفته است یعنی 64 درصد خشونت ها . همچنان طالبان با 15 درصد ، زورمندان با 6 درصد و مسئولان رسانه ها با 4 درصد عاملین دیگر قضایای خشونت بوده اند .
اما دولت افغانستان بیشتر شدن خشونت از سوی نیروهای دولتی را رد نمود. هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ، در نشست خبری امروز این موضوع که نیروهای دولتی بیشترین عاملان خشونت علیه خبرنگاران می باشند را،  رد نموده و طالبان را بیشترین مسببان خشونت علیه خبرنگاران معرفی کرد .
گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران #افغان می افزاید : بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران در حوزه غرب افغانستان " استانهای #هرات ، #بادغیس ، #فراه و #غور " روی داده است .
همچنان طالبان در مناطق نا امن تلاش نموده اند تا با تهدید خبرنگاران نشرات رسانه ها را به نفع خود تغییر بدهند . یعنی کارگزاران رسانه ها را تهدید می کرده اند تا از نشر موسیقی و برخی برنامه های سیاسی به ضد آنان پرهیز کنند . این امر سبب خود سانسوری رسانه ها در مناطق نا امن شده است .همچنان طالبان به رسانه ها و خبرنگاران فشار می آورند تا اخبار مربوط به آنان را نشر و پخش نمایند .