مناطق مختلف سوریه که تحت تسلط مسلحین هستند برحسب واکنش اهالی بومی شرایط مختلفی دارند.

برای مثال منطقه ی الوعر حمص از مناطقی هست که اهالی آن از ابتدای بحران از مسلحین استقبال کرده و در کنار آنها ایستادند. اما مناطقی مانند مضایا، زبدانی (علی رغم تجمعات اعتراضی غیر مسلحانه که در زبدانی شکل گرفت)، مضایا، قدسیا و التل تمایلی به شرکت در نبرد مسلحانه نداشتند.

حتما ادعاهای رسانه های مسلحین و بوق های فارسی زبانشان را در مورد سیاست الجوع او الرکوع (تسلیم یا گرسنگی) علیه غیرنظامیان در مناطق محاصره شده تحت سیطره مسلحین شنیده اید. گو اینکه همه ی مردم هم در نبرد مسلحانه با دولت همراستا و همفکر مسلحین هستند.

در ویدیوی ضمیمه شده تظاهرات مردم الهامه را علیه جنگ و در حمایت از خروج مسلحین از این شهرک می بینید.

پیش از این مردم قدسیا هم تظاهرات های مشابهی برگزار کرده بودند. این تظاهراتها به علاوه ویدیوهایی که قبلا از مضایا منتشر کرده بودیم به خوبی نشان می دهد تبلیغات رسانه های مسلحین تا چه حد نادرست و فریبکارانه است.

ارتش سوریه در حال حاضر با تسلط بر منطقه العیون مشرف بر الهامه، این شهرک را محاصره کرده و تمام تحرکات مسلحین را زیر نظر دارد.

گفتگوها برای رسیدن به توافق و خروج مسلحین از قدسیا و الهامه ادامه دارد و خبرهای مبنی بر ورود ارتش به الهامه و سیطره بر آن صحت ندارد.

ریف غربی دمشق:

ارتش سوریه در حال پیشروی در اطراف خان الشیح و محاصره ی کامل این پایگاه مهم مسلحین در غوطه غربی دمشق است. در خان الشیح علاوه بر گروههای مسلحی مانند جبهه النصره و احرارالشام، فلسطینی های مسلح متحد حماس هم در اردوگاه خان الشیح حضور دارند و به همراه اکناف بیت المقدس (فعال در اردوگاه یرموک) جزو تنها گروههای فلسطینی هستند که به صورت سازمان یافته ضد ارتش سوریه می جنگند.