همزمان با بالا گرفتن تقابل #امریکا و محور مقاومت بر سر مرز عراق و سوریه، و مقابله امریکا با آزادسازی معبر #تنف، شاهد ارائه برگ برنده جدیدی توسط محور مقاومت هستیم.

یکی منبع در کردستان سوریه می گوید PYD ( حزب اتحاد دموکراتیک کردستان)  از طرف #حشدالشعبی پیشنهادی خاص دریافت کرده است!

حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ( PYD ) از سمت شمال توسط #ترکیه و از شرق توسط اقلیم کردستان عراق ( مسعود بارزانی ) محصور است و به شدت نیازمند خروج از محاصره اقتصادی و لجستیکی است.

حالا با رسیدن حشدالشعبی به مرز سوریه و کردستان سوریه، آنها یک معبر جدید به عراق باز میکنند تا مستقیما با بغداد و کشور عراق ارتباط برقرار کنند.
در مقابل هم حشدالشعبی راحت تر می تواند به سوریه وارد شود. و به سمت #دیرالزور پیشروی کند.
بنابراین، هم دولت سوریه، هم دولت عراق و هم کردهای سوریه موافق ورود حشدالشعبی به سوریه هستند تا  حشد با عقب زدن #داعش خود را به دیرالزور برساند و در آنجا با نیروهای محور مقاومت که از سمت تدمر به دیرالزور رسیده اند دست بدهد.

گویا مجددا توپ در زمین امریکایی ها افتاده و باید دید امریکا چگونه می خواهد مانع این اتفاق شود. کردهای سوریه تاکنون نشان داده اند که در حال یک بازی چندجانبه هستند تا در بلند مدت منافع و حیات خود را تأمین کنند. بر خلاف نظر امریکا، آنها دائما در حال افزایش روابط خود با دولت سوریه هستند و در شرق حلب با رسیدن نیروهای ارتش سوریه معبری برای ارتباط با دمشق باز کردند که منافع اقتصادی و تجهیزاتی آنها تأمین شود.

محدودیت امریکا این است که در حال حاضر هیچ نیروی قابل اتکایی در شمال سوریه مثل یگان های #YPG  و  #YPJ  که شاخه نظامی PYD ( اتحاد دموکراتیک کردستان) هستند، ندارد. و در حال حاضر هم که عملیات #رقه در جریان است، سعی میکند کمترین تنش را با نیروهای #کرد داشته باشد و عامل توازنی بین #کرد ها و ترکیه باشد.

به همین دلیل امریکا گزینه های چندانی برای ممانعت از این امر ندارد.
حتی اگر کردهای سوریه هم همکاری نکنند، حشدالشعبی می تواند با عقب زدن داعش به سمت مرکده و دیرالزور پیشروی کند.

و نکته دیگری که که باعث شده فشارهای امریکا بر حشد کم اثر شود، در پیش بودن انتخابات عراق است و العبادی ترجیح میدهد تا کمتر بر حشدالشعبی فشار وارد کند و به این وسیله موضع نوری مالکی را تقویت نکند.

در هر صورت این رقابت مهم در حال تصاعد و افزایش است. رقابتی که یک طرف آن، حزب الله و سوریه و مقاومت عراق با محوریت ایران است؛ و در مقابل امریکا با پشتیبانی #سعودی، #اردن و #اسرائیل است.

#جهاد_رضا