طبق اعلام منابع میدانی، نیروهای نخبه ارتش سوریه و #مقاومت از سایر مناطق به سمت #تدمر روانه شده اند تا عملیات بزرگ آزادسازی شرق سوریه و شکستن محاصره دیرالزور را آغاز کنند.

اکثر نیروهای حاضر در حما و همچنین نیروهای مقاومت که از منطقه غرب دمشق ( زبدانی و مرز لبنان ) آزاد شده اند، به این محور تزریق خواهند شد. همچنین از مدت ها قبل سران بعضی عشایر دیرالزور همکاری با ارتش سوریه را آغاز کرده اند.

پیشروی در این محور با توجه به باز و صحرایی بودن آن، نیازمند نیروی انسانی پرتعداد و همچنین پشتیبانی هوایی کامل است. که در صورت فراهم آمدن تجهیزات مناسب، می توان انتظار داشت، پیشروی سریعی در این محور انجام شود.
مثل پیشروی های قاطع و سریع #حشدالشعبی عراق که در غرب استان نینوا شاهد بودیم. آنجا هم نیروهای مقاومت با به کارگیری گسترده خودرویی، زرهی و بولدزر به سرعت اقدام به خاکریز زدن می کردند و بلافاصله بعد از اتمام، پیشروی بعدی را آغاز می کردند.

البته نقاط تمرکز #داعش در استان نینوا ( تل عبطه، تلعفر و ... ) بسیار بیشتر از مسیر تدمر تا دیرالزور است و اگر برنامه ریزی همه جانبه ای انجام پذیرفته باشد، خیلی سریع می توان به دیرالزور رسید.

از طرفی پیش بینی می شود جبهه مقاومت در #عراق هم دست به کار شده و به زودی شاهد حرکت حشدالشعبی به سمت سوریه باشیم.

🔻🔻🔻🔻

مجموع این تحولات بعد از آن صورت گرفت که امریکا گام های روشنی برای کنترل غرب عراق و شرق سوریه آغاز کرد.
از جمله عملیات مسلحین تحت امرش در سوریه بود که از نزدیکی گذرگاه طنف به سمت دیرالزور در حال پیشروی هستند.

و از همه مهم تر، قرارداد عجیب دولت العبادی با شرکت امریکایی #Olive_Group  که امنیت جاده ترانزیت به #اردن ( #طریبیل )  را به آنها واگذار کرد. که طبعا باعث سیطره امریکا بر این مسیر می شود.
و این قرارداد که امروز علنی شده، نطفه اش در سفر ریچارد کوشنر، داماد #ترامپ به عراق منعقد شد.
این در حالی است که این جاده پیش از این توسط نیروهای عراقی آزاد شده بود.

📌 موضوع اصلی این رقابت در نهایت #اسرائیل است. اگر ایران بر غرب عراق و شرق سوریه نفوذ و سیطره پیدا کند، در واقع حوزه نفوذش بدون انقطاع به مرزهای اسرائیل می رسد و  اسرائیل خطر #ایران را نزدیک تر و جدی تر از قبل می بیند.
امریکا هم در مقابل به دنبال کنترل خروجی های عراق به سوریه و اردن است تا حوزه نفوذ ایران را کنترل کند.

ایالات متحده #امریکا برای از دست ندادن موقعیت ژئوپلتیک مطلوب اسرائیل، نفوذ و سیطره بر غرب عراق و شرق سوریه را در دستور کار قرار داده است.
کما اینکه در سه سال اخیر حمله داعش به رمادی، امریکا حضور نظامی خود را در پایگاه عین الاسد و حبانیه حفظ کرد و بعد از آزادی فلوجه، 2 هزار سرباز جدید به این پایگاه اعزام کرد. و با فشار به حکومت ضعیف العبادی مانع پیشروی نیروهای عراقی برای پاکسازی کامل رمادی تا مرز سوریه شد.

📍 بهترین گزینه موجود برای محور مقاومت حرکت از محور #تلعفر و #الحضر، به سمت سوریه و رسیدن به دیرالزور است.
باید پذیرفت فرصت های زیادی از دست رفته است. خصوصا زمانی که مقاومت می توانست از خلأ انتخابات ریاست جمهوری امریکا نهایت استفاده را بکند و خود را به مرز سوریه برساند.

روزهای آینده و هفته های آتی آغاز رقابتی است بین محور مقاومت و امریکا - اسرائیل ...

#جهاد_رضا