پس از آزاد سازی داریا در غوطه غربی دمشق، مناطق تحت کنترل مسلحین یکی پس از دیگری به کنترل ارتش درآمد.

استراتژی "حمله و مذاکرات" آنچیزی بود که تا قبل از داریا اثرگذاری چندانی در حومه دمشق نداشت ولی آزادی داریا ورق را برگرداند. در واقع داریا نقطه ی تغییر (Turning point) مسائل در جنوب سوریه بود و دست برتر را برای دولت سوریه به ارمغان آورد.

داریا مصالحه و تصفیه را زیر فشار پذیرفت؛ معضمیه پس از داریا مجبور به پذیرش کامل تصفیه شد.

الهامه و قدسیا و التل با کمی چاشنی فشار، مصالحه و تصفیه را پذیرفتند .

خان الشیح و  مناطق اطراف آن زیر فشار نهایت تن به مصالحه و تصفیه دادند ..

کناکر در مصالحه بود و تصفیه را پذیرفت ...

استراتژی فشار مذاکرات همزمان با فشار حملات بر یک نقطه و منطقه، راهبردی است که به خوبی جواب داد و اکنون راه را برای پیشبرد اهداف دولت سوریه هموار کرده است. حداقل این استراتژی برای استان دمشق جواب داده و با لحاظ برخی جوانب، قابلیت تعمیم پذیری به کل جبهه جنوب را دارد .

در حال حاضر شاهد دور جدیدی از "پیشنهادات و حملات" همزمان ارتش سوریه در استان دمشق هستیم . اکنون تمرکز ارتش بروی وادی وادی بردی و بیت جن است .

دو منطقه "وادی بردی" و "بیت جن" از مناطق بسیار مهم و خطرساز دمشق محسوب میشوند .

وادی بردی از مناطق اصلی تامین کننده آب شهر دمشق است و مسلحین همواره از آن بعنوان ابزاری جهت تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و مردم دمشق استفاده کرده اند . همچنین منطقه وادی بردی میتواند بعنوان حلقه رابط و متصل کننده مسلحین به سمت بلندیهای رنکوس و مرزهای لبنان باشد.

بیت جن و  روستاهای آن بدلیل وضعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مرز استان قنیطره و همچنین نزدیکی با مجدل الشمس در جولان اشغالی، همواره بعنوان تهدیدی چند جانبه انگاشته میشود. بیت جن بعنوان ورودی جنوب غربی استان دمشق تهدیدی بالقوه است و میتواند حلقه وصل مسلحین جنوب به داخل دمشق باشد. کمااینکه طی سالهای اخیر حملات و عملیاتهای متعددی در این محور توسط مسلحین انجام گرفت و البته مقاومت دروزی های قنیطره مانع از تحقق اهداف مسلحین شد . هرچند که با آزادی خان الشیح از حساسیت این منطقه کاسته شده؛ با این حال نباید از  خطرات احتمالی آن چشم پوشی کرد .

با توجه به توضیحاتی که گفته شد، اکنون ارتش سوریه در حال پیشبرد اهداف خود در این مناطق است . عملیات در وادی بردی چند روز است که آغاز شده و روستاهایی مانند بسیمه، دیر مقرن، دیرقانون، حسینیه و مناطق اطراف آنها زیر فشار شدید حملات ارتش سوریه قرار دارد؛ طبق معمول مسلحین در برابر پذیرش مصالحه و تصفیه مقاومت میکنند ولی اگر پیشرویهایی در بعضی از نقاط مهم محقق شود مطمئنا نهایت کار وادی بردی نیز مصالحه خواهد بود .

از طرف دیگر گفته میشود فرصتی که به مسلحین منطقه بیت جن داده شده بود؛ تمام شده و آنها باید تصمیم نهایی خود را اعلام کنند وگرنه عملیات نظامی وسیع در این منطقه نیز آغاز خواهد شد .

تا این لحظه گفته میشود مسلحین از پذیرش مصالحه خودداری کرده اند و مخالف تصفیه هستند . بنابراین باید شاهد عملیاتی دیگر در این محور باشیم .