یمن پیش به سوی فدرالیسم

سعودی‌ها فدرالی شدن و اماراتی‌ها تجزیه دو جداگانه را حالت مطلوب خود می‌دانند. تداوم تصرف و اشغال بنادر ساحلی دریای سرخ از جمله ذباب، مخا، الحدیده و میدی از سوی سعودی‌ها و حامیان وی خطر تجزیه فدرالی را در سال آتی بسیار پر رنگ‌تر خواهد کرد.

ضمن آنکه اگر آمریکا به حضور خود در بنادر ساحلی دریای سرخ ادامه دهد و به دنبال تأثیرگذاری بر عرصه میدانی باشد، سرعت خارج شدن کنترل قسمت سواحل غربی (که بر اساس طرح فدرالی، فدرال تهامه با مرکزیت حدیده است) از دست دولت صنعا، افزایش خواهد یافت.

ضمن آنکه تداوم حضور و تشدید عملیات‌های آمریکا در شرق یمن و استان حضرموت به بهانه حضور القاعده هم چندان دور از ذهن نیست.

این حضور بخش دیگری از یمن را به سوی تجزیه سوق خواهد داد. فدرال حضرموت و تصرف آن از سوی حامیان سعودی می‌تواند مسیر انتقال انرژی از عربستان به آب‌های آزاد را بسیار کوتاه نماید.انصارالله و دیگر حامیانش در صنعا باید ضمن تلاش برای حفظ بنادر ساحلی، سعی نمایند جنوبی‌ها را از سوق پیدا کردن به سوی تجزیه یا فدرالی شدن یمن با مشارکت دادن آنان در دولت وحدت ملی، دور نگه دارند. امری که شوربختانه تحقق آن با توجه به وضعیت کنونی دشوار به نظر می‌رسد.

چالش سیاسی پس از پایان احتمالی جنگ

یمن یکپارچه، یمن شش فدرالی، یمن دو فدرالی و یمن تجزیه شده شمالی و جنوبی همگی از سناریوهای پیش رو و حتی محتمل آینده یمن است.

لذا قدرت دیپلماسی، هوشمندی چانه‌زنی و برتری در عرصه میدانی در سال آتی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود.

با توجه به ایجاد شورای عالی یمن و دولت نجات ملی که رسماً ائتلاف سیاسی‌ای میان انصارالله و علی عبدالله صالح ایجاد کرد؛ در هرکدام از سناریوهای بالا، انصارالله با چالش سیاسی و ممشروعیتی جدی روبرو خواهد شد.

اگر یمن به سرنوشت فدرالی یا تجزیه دوگانه روبرو شود، چالش همکاری میان انصارالله و علی عبدالله صالح به دلیل محصور بودن هر دو در یک قلمرو بسیار جدی‌تر خواهد شد.

در پایان باید گفت علی عبدالله صالح چه خیانت کند و چه تا پایان در قدرت در صنعا بماند؛ یک چالش اساسی برای انصارالله است.

این موضوعی است که باید به آن توجه جدی‌ نمود. صالح شخصیتی منفور برای بخش زیادی از یمنی‌ها، بالاخص جنوبی‌هاست و در صورتی که انصارالله به این هم‌پیمانی مصلحتی ادامه دهد، ضمن آنکه مشروعیت و محبوبیت خویش را از دست می‌دهد، انقلاب سال ۲۰۱۱ که با هدف کنارگذاشتن یک دیکتاتور آغاز شد را کاملاً زیر سؤال خواهد برد.

از تبیان

برای دریافت مقاله کامل به آدرس زیر مراجعه کنید : http://tabyincenter.ir/18280/