اختلافات و نزاع در کشمیر سابقه ای طولانی دارد .

در هفته ای که گذشت کشمیر یکبار دیگر تبدیل به صحنه ی ضد و خورد بین مردم و نیروهای دولتی هند شد ؛ در ابتدا بازتاب این خبر بدلیل ابهام و نبود اطلاعات کافی در این زمینه و روشن نبودن زوایای پنهان این مسئله ی تاریخی ؛ با تاخیر و تردید مواجه شد .

اما در روزهای گذشته با پخش تصاویری از کشمیر و سرکوب مردم در فضای مجازی ، موجی از ابراز همدردی و حق خواهی و  ایستادگی در برابر ظلم به راه افتاد که شایسته ی تقدیر میباشد .

" تحولات جهان اسلام هم به سهم خود از اتفاقات رخ داده در کشمیر ابراز انزجار میکند ؛ ما نیز این نوع سرکوب و خشونت در حق مردم مظلوم کشمیر را محکوم میکنیم و از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم که در برخورد با مسئله ی کشمیر جدی تر عمل کرده و به محکوم کردن این قضایا به صرف یک جمله بسنده نکنند ؛ کما اینکه چشم امید بسیاری از مظلومان کشمیر به جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی این کشور دوخته شده است ."

برای فهم بهتر ماجرا و آنچه که در کشمیر میگذرد ، پیشنهاد میکنم به مطالبی که توسط آقای وحید یامین پور و جناب مسروری منتشر شده توجه بفرمایید و بنده از زیاده گویی خودداری میکنم :

بخش دوم :

"" حاج آقا مسروری :

✅  چند روزی است مسئله کشمیر به عنوان موضوع اصلی شبکه های اجتماعی تبدیل شد. فارغ از ان توضیحاتی که دیدم باید اضافه کنم و در این چند روزه با بسیاری کارشناسان صحبت کردم و متاسفانه بعضی ها دارند مسیر کشمیر را به نا کجا آباد می برند. برادرم سهیل کریمی یادداشتی نوشت و متاسفانه به جای استقبال از تحلیل دقیق وی، این موضوع با حمله گروهی مواجه شد که می خواستند این نا کجا آباد کشمیر را کجا آباد خود کنند.

فارغ از همه بحث ها باز باید تاکید کنم مسئله کشمیر دفاع از مظلومیت مردمی است که مظلوم واقع شدند اما :

🔺 یک: در کشمیر چه اتفاقی افتاده است؟
🔹کشته شدن برهان والی با حرکت افرادی به نام های مولوی عباس، سید علی شاه گیلانی و ام فاروق به عنوان رهبران حرکت حریت همراه شد.

درباره حرکت حریت همین بس که اساس حرکت خودشان استقلال کشمیر و جامو و تجزیه آن از هندوستان هستند. در بعضی از اسناد می خواهند به پاکستان ضمیمه شوند و در بعضی از سخنرانی ها استقلال کامل می خواهند. برای همین اولین مسئله در موضوع کشمیر این است که بدانیم این حرکت در مفهوم حق تعیین سرنوشت است و نبایستی اینقدر تاکید شود. هر کشوری می تواند از تجزیه خود جلوگیری کند.

اگر ما بپذیریم این افراد اجازه تعیین سرنوشت دارند در واقع پذیرفتیم کردستان ، بلوچستان، ترکمنستان، آذربایجان جنوبی، عربستان ایران به عنوان یک مفهوم جدید تجزیه شوند و خاورمیانه جدید امریکا شکل بگیرد. لذا نباید موضوع مظلومیت مردم در کشمیر درگیر این افراد شود. و دفاع از مظلومیت کشمیر را با اهداف سیاسی بعضی ها ممزوج کرد.

🔹از سوی دیگر آقا سید حسن موسوی صفوی رئیس انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر در سخنرانی های مختلف گفته است ما به دلیل حرکت مردمی مجبوریم با این افراد همراهی کنیم.

اصل حرکت ، تحرک گروه های سنی و وهابی است .

از طرف دیگر هرچه بوده است میان شیعه و سنی فرقی نیست .

این را نگارنده از اعتقادات قبلی خود می داند و دفاع از مظلوم واجب شرعی است. اما نبایستی این مسئله تبدیل به موضوعی شیعه کشی یا سنی کشی شود. اساسا اینطور نیست.  در شرایطی که عده ای ان را شیعه کشی در کشمیر معرفی میکنند.

🔹در طرف دیگر گروه جبهه النصره ( شاخه القاعده سوریه ، گروهی که بچه های مارا در حلب به شهادت می رساند و فاجعه خان طومان را راه انداخته است) طبق مطلبی که در کانال منتسب به ان ها به زبان اردو منتشر شده این حرکت را حمایت کردند.

عربستان نیز از این حرکت حمایت کرده است.

القاعده رسما از افراد کشمیر دفاع کرده و برهان والی را شهید نامیده است.

بازهم تاکید میکنم اینها دلیلی بر موضع عدم دفاع از مظلومیت کشمیر نیست اما بزرگ کردن یک مسئله، فرقه ای کردن ان و تهدید سازی از مسلمانان در کشمیر به جای دفاع از آنان ، فضا را به طریقی امنیتی می کند و موجب شیعه کشی و مسلمان کشی بیشتر می شود.

از سوی دیگر دفاع ما از یک گروه تجزیه طلب که اگر بپذیریم این حرکتشان تجزیه طلبانه نباشد می تواند فضا را برای شیعیان در کشور 1میلیارد و 200 میلیونی هندوستان سخت تر کند. بنابر امار مختلف بین 50 تا 100 میلیون شیعه در هند هستند اما اینها در مکانی واحد نیستند و پراکنده اند و به فکر این افراد نیز باشید.

***
🔺دو : مسئله کشمیر با حمایت القاعده در موضوع کشمیر و ادعای این شبکه مبنی بر پیوستن تجزیه طلبان در موضوع کشمیر بحث داغ تر شده است. متاسفانه مسئله حمایت از مظلوم یک طرف ماجراست که جمهوری اسلامی ایران همیشه در همه صحنه ها نشان داد این مسئله برایش مهم بوده و هست. اما حمایت از موضوعی که مشخص نیست اینده ان چیست یک مسئله دیگر است. عده ای هم این وسط کاسه را داغ کردند که چرا مسئولان موضع گیری نمی کنند و شما کم کارید و....

 اما واقعیت چیست؟
🔺واقعیت به صورت خلاصه اینکه نمی شود نومن ببعض و نکفر ببعض بشوند.

اگر جمهوری اسلامی ایران حق تعیین سرنوشت یک گروهی را بپذیرد خوب در ایران چه اتفاقی می افتد. امکان دارد کشور ما و مسئولان وزارت خارجه چیزی را قبول کنند که به امنیت ملی کشورمان ضربه وارد کند؟

دوستان عزیزم، مسئله کشمیر فقط دفاع از مظلوم نیست.

یک نیروی انقلابی بایستی میان امر مشتبه و مخلوط حداقل کار با بصیرت جدا کردن ان و افشای ماهیت است. بایستی دقت کنیم. ما به شدت اقدامات سخت دولت هند را محکوم میکنیم اما اینطور نیست که از همه اقدامات افراد در صحنه حمایت کنیم. سوالی که مطرح می شود پسا حق تعیین سرنوشت است.

🔹یک: کشمیر مستقل به عنوان دولت انتخاب می شود. خوب؟ اگر این طور باشد اولین دولت رسمی که از ان حمایت میکند چه کسی است. ایران می تواند چنین چیزی را قبول کند. در واقع ایران رسما تمام مسلمانان را به جنگ با سه کشور پاکستان، هندوستان و چین فراخوانده و کشتار آنان بیش از حدو وصف است و در واقع جنگ جدیدی در این منطقه رخ خواهد داد. از سوی دیگر اکثر کشمیر اهل سنت هستند و شیعیان در اقلیت، این موضوع باعث می شود جمعیت شیعیان کشمیر از هندوستان جدا شود و در یک جامعه اقلیتی که القاعده در ان نفوذ دارد فعال گردد.

🔹دو: کشمیر جدا شود و به پاکستان ضمیمه گردد. بعضی از فعالان در داخل همین موضوع را پیگیری میکنند. این سناریو رسما سناریوی نهادهای اطلاعاتی غیر همسو در منطقه هست. اینها می خواهند مسلمانان را به پاکستان ضمیمه کنند و چون گروه های تروریستی فعال در پاکستان با حمایت بعضی از نهادهای منطقه ای در حال اقدامات تروریستی عظیمی هستند منافع مسلمانان و گروه های وحدت افرین و حتی شیعیان را به بدترین شکل ممکن سوق دهند.

✅به نظر شما چقدر بایستی از شیعیان درصحنه های مختلف کشته شوند تا بپذیریم نباید فضای شیعیان امنیتی شود. ایا مسلمانان ظرفیت دارند جنگ جدیدی را در درون خوب ببینند. باید بدانیم هدف اصلی مبارزه فلسطین است و اگر جنگ دیگری در هر جا حتی برای ازادی مسلمانان صورت بگیرد در واقع دور شدن از این هدف است و تامین امنیت اسرائیل.

بعضی ها بارها به بنده گفتن اول عربستان بعد قدس. باید بگویم اگر قدس گرفته شود دلیلی بر ماندن عربستان نیست. مواظب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم.

آدرس تلگرام آقای مسروری : https://telegram.me/masrouriamir

پایان بخش دوم

وضعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی کشمیر