پس از آنکه هیئت تحریر الشام در بیانیه ای لواء الاقصی را به ارتباط با داعش و حمله به گروه های تحت ائتلاف هیئت متهم کرد، درگیری ها بین این دو گروه تروریستی افراطی وارد مرحله جدیدی شده است.
درگیری ها شش روز پیش و از آنجا آغاز شد که لواء الاقصی با حمله به مقرهای  گروه های تحت ائتلاف هیئت تحریرالشام  در ریف حماه شمالی و ریف ادلب جنوبی و تصرف آنها، تعدادی از اعضای این گروه ها را بازداشت یا اعدام کرد.

⭕️ دیروز و پس از اعلان جنگ هیئت تحریرالشام درگیری ها با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده و هیئت تحریرالشام  ستون هایی برای سرکوب لواء الاقصی روانه مناطقی در ریف حماه شمالی و ریف ادلب جنوبی کرد، در تمانعه واقع در ریف ادلب جنوبی و کفرزیتا در ریف حماه شمالی  لواء الاقصی با منفجر کردن خودروهای بمبگذاری شده در اطراف مقرهای گروه های تحت ائتلاف هیئت تحریر الشام تعدادی از اعضای این گروه ها را کشته و زخمی کرد.

⭕️ در خان شیخون واقع در ریف ادلب جنوبی هم درگیری های شدید بین این دو گروه گزارش شده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از اعضای دو گروه شده است، همچنین از شهر موقا در شمال خان شیخون گزارش هایی مبنی بر تصرف محکمه شرعی تابع هیئت تحریرالشام توسط لواء الاقصی و اعدام 22 نفر از عناصر تحریرالشام مخابره شده است.
⭕️ درگیری های شدیدی نیز در شهر کفرسجنه و معره النعمان در ریف ادلب جنوبی گزارش شده است.

👈 منشاء درگیری ها :
ریشه درگیری ها به سه هفته پیش و تشکیل هیئت تحریرالشام بر می گردد، جایی که هاشم الشیخ(ابوجابر) سرکرده پیشین احرار الشام از این گروه جدا شده و تشکیلاتی موسوم به هیئت تحریرالشام ایجاد کرد که بلافاصله گروه های تندروی جهادی مانند جبهه فتح الشام(جبهه النصره سابق)، حرکت نورالدین زنکی،لوا الحق،جبهه انصار الدین و تعدادی از گروه های کوچکتر موجود در ریف حماه و ادلب به این گروه پیوستند، در مقابل احرار الشام نیز متقابلا دست به یارگیری زده و تعدادی از گروه های کمتر افراطی مانند صقور الشام،جیش المجاهدین، ثوارالشام و گروه های کوچکتر مستقر در ریف ادلب و حماه به این گروه پیوستند.
⭕️ در این شرایط تنها گروهی که نتوانست در میان این تغییر و تحولات اتحاد و انسجام خود را حفظ کند جندالاقصی بود که سه پاره شد :
🔸 قسمت اول : این بخش که اکثریت اعضای جندالاقصی را شامل شده و اکثر عناصر ریف حماه را در بر می گیرند با نام لواء الاقصی تشکیلات جدیدی ایجاد کرد.
🔸 قسمت دوم :  کمتر از 20% کل جندالاقصی سابق را  شامل می شود و راهی منطقه سهل الغاب در ریف حماه شمال غربی و مناطقی در جبال کبانی لاذقیه شده و با حزب اسلامی ترکستانی (اویغورهای چینی) بیعت کردند.
🔸 قسمت سوم : در اقلیت مطلق و تنها شامل حدود 200 نفر از اعضای عمدتا مستقر در ریف ادلب بوده و با هیئت تحریرالشام بیعت کردند.

به دنبال این  چندپارگی در میان جندالاقصی و تشکیل گروه جدید لواء الاقصی که از نظر ایدئولوژی شباهت زیادی به داعش دارد این گروه به دنبال توسعه طلبی در مناطق تحت نفوذش در ریف حماه و ادلب برآمده است،  برای گروه های مسلح و تحت ائتلاف تحریر الشام  بیم این وجود دارد که این گروه با تعداد نفرات قابل توجهی که در اختیار دارد به این راحتی سرکوب نشده و پس از بیعت رسمی با داعش گروهی مانند جیش خالد بن ولید در ریف جنوب غرب درعا تشکیل داده و تبدیل به تهدیدی جدی شود.

بیانه تحریرالشام در مورد لوا الاقصی و اخطار به این گروه