در راستای سناریوی آمریکایی برای ورود گروههای ‫#‏تکفیری‬ به صحنه معادلات سیاسی سوریه تلاشهای بسیاری صورت گرفت. شاخص ترین این تلاشها رایزنی با جبهه النصرة شاخه سوری ‫#‏القاعده‬ بوده است.

بسیاری، تشکیل ائتلاف موسوم به ‫#‏جیش_الفتح‬ با محوریت جبهه النصرة را در این راستا ارزیابی می کنند.با این حال به نظر می رسد این گروهِ زیرمجموعه القاعده و مورد حمایت استخباراتی ‫#‏ترکیه‬ و قطر، تلاشهای آمریکایی به منظور میانه رو سازی این گروه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که نیروهای النصره، ‫#‏ندیم_حسن‬ فرمانده گروهی را که نیروهای اطلاعاتی آمریکا در ترکیه برای مبارزه با داعش آموزش داده بودند در شهر ‫#‏اعزاز‬ سوریه به اسارت گرفتند. اقدامی که تنشها در روابط النصره با سازمان های اطلاعاتی ‫#‏آمریکا‬ را شدت بخشیده است. اگر قرار باشد این تنش، عمیق تر شود تضعیف ‫#‏ائتلاف‬ نظامی «جیش الفتح» بسیار محتمل خواهد بود

.هنوز معلوم نیست ترکیه دقیقا چه سیاستی را در قبال ‫#‏داعش‬ در نظر گرفته، با این وجود اما اظهارات اخیر داود اوغلو نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه النصرة نیز همانند داعش گروهی تروریستی است، نگرانی ها در میان رهبران این گروه را افزایش داده است.هرچند ترور چند ماه قبل «ابوهمام الشامی» فرمانده نظامی النصره در انفجار ‫#‏ادلب‬ سوریه ضربه محکمی بر پیکره این گروه بود و شاید همین ترور بود که النصره را به پیوستن به ائتلافی ناخواسته راضی کرد اما هشدار فاجعه بارتر برای رهبران النصرة آن است که در گیر و دار این تنشها اختلافاتشان با گردانهای اخوانی «احرار الشام» و جیش الفتح نیز بالا گرفته است.

ترور چند روز قبل شیخ ‫#‏مازن_قسوم‬ بنیانگذار ‫#‏فیلق_الشام‬ توسط شرکایش در جیش الفتح متحد جبهه النصرة به شدت زنگ خطر برای فروپاشی ائتلاف تکفیری های سوریه را در میان جولان گسترده داعشی ها به صدا درآورده است.

به نقل از صفحه (محمدرضا عشوری)