یکم طولانیه ولی خیلی خیلی مفید هست..

سال ۱۹۶۲ حکومت یمن به جمهوری تبدیل شد. در این سال جمال عبدالناصر با استقرار ۶۰٬۰۰۰ نیروی مصری در یمن، حکومت را از زیدی‌ها گرفت و به طرفداران خود سپرد. در سال ۱۹۷۸ ژنرال علی عبدالله صالح الاحمر که از شیعیان زیدی است پس از کودتا رئیس جمهور یمن شد و تا سال ۲۰۱۲ قدرت را در اختیار داشت.طی انقلاب یمن در که در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) آغاز شد علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن کنار رفت و منصور هادی معاون او طی همه‌پرسی‌ای برای دورهٔ انتقالی به قدرت رسید. در زمان هادی که برای دورهٔ انتقالی آمده‌بود انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس برگزار نشد. در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳-۱۴ میلادی) زیر نظر هادی و با حضور گروه‌های سیاسی یمن از جمله حوثی‌ها کنفرانس گفتگوی ملی یمن برگزار شد که طی آن سندی به توافق تشکل‌های یمنی رسید ولی نتایج این گفتگوها اجرایی نشد. (از طرف دولت)

اعتراضات گاه‌وبیگاه ادامه داشت تا اینکه قیام مردمی در پی افزایش قیمت سوخت در یمن در اوایل مرداد ۱۳۹۳ (اواخر ژوئیه و اوایل اوت ۲۰۱۴ میلادی) کلید خورد. مردم به ویژه شیعیان از سراسر یمن به صنعا آمدند و تحصن کردند، تا جایی که بزگترین تظاهرات تا آن روز در ۲۷ مرداد (۱۸ اوت) به دعوت عبدالملک حوثی رهبر انصارالله در صنعا برگزار شد.

با ادامهٔ قیام مردمی کمیته‌های انقلابی نزدیک به انصارالله یمن که مسلح بودند به گفتهٔ خود برای محافظت از مردم وارد صنعا شده‌بودند در پی اختلافات و درگیری در ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) صنعا را تصرف کردند و از جمله ساختمان رادیو و تلویزیون یمن را تصرف کردند. پس از این درگیری‌ها منصور هادی به توافق با انصارالله تن درداد و با خواسته‌های آنان موافقت کرد و ایشان نیز ساختمان‌های دولتی را به دولت تحویل دادند.

پس از روی کار آمدن دولت جدید دور تازه‌ای از مذاکرات در هیئت ملی نظارت بر گفتگو برای تدوین پیش‌نویس قانون اساسی تازهٔ یمن -که قرار بود طبق سند گفتگوهای سال ۱۳۹۲ تدوین شود- با حضور گروه‌های سیاسی یمن تشکیل شد. پس از اصرار هادی و برخی گروه‌ها بر تقسیم یمن به شش منطقهٔ فدرال انصارالله و حزب کنگرهٔ مردمی یمن مذاکرات را با اعتراض به آنچه تلاش برای تجزیهٔ یمن خوانده‌بودند، ترک کردند..

2بهمن (۲۱ ژانویه) ناگهان خالد بحاح نخست‌وزیر استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد و چند ساعت بعد منصور هادی رئیس جمهور نیز استعفای خود را به مجلس تحویل داد. رئیس مجلس با استعفای وی مخالفت کرد و قرار شد که مجلس با تشکیل جلسه استعفای وی را بررسی کند، اما جلسهٔ مجلس عقب افتاد و در نهایت هم تشکیل نشد. در حالی که انصارالله یمن این استعفاء را برای تضعیف انقلاب می‌نامید پیشنهاد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری را داد ولی گروه‌های سیاسی به توافقی در این باره نرسیدند..

در این شرایط که یمن با بحران خلأی سیاسی قدرت روبه‌رو بود، با دعوت انصارالله نشستی به نام «کنفرانس ملی یمن» در صنعا با حضور نمایندگان گروه‌های سیاسی یمن و سران نظامی و امنیتی برگزار شد و پس از سه روز نتیجهٔ همایش اعلام شد که مهمترین بند آن این بود: «ما به گروه‌های سیاسی در یمن سه روز مهلت می‌دهیم تا خلأی کنونی در کشور را پر کرده راهکاری برای حل بحران کشور بیابند و در صورت شکست گروه‌های سیاسی، رهبران انقلاب اوضاع کشور را به دست می‌گیرند.».

سرانجام یک روز پس از پایان مهلت سه روزه و عدم توافق، انصارالله یمن که کنترل صنعا پایتخت و بیشتر استان‌های شمالی را در دست داشت ۱۷ بهمن (۶ فوریه) با قرائت بیانیه‌ای هادی رئیس‌جمهور مستعفی را برکنار کردند و اعلام کردند مجلس ملی انتقالی شامل ۵۵۱ نماینده با افزودن ۲۵۰ نمایندهٔ دیگر به ترکیب مجلس نمایندگان جایگزین آن خواهد شد و مجلس انتقالی شورای پنج‌نفرهٔ ریاست‌جمهوری را تعیین خواهد کرد..

بسیاری از دولت‌ها از جمله دولت‌های غربی و کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس این اقدام را کودتا خواندند و محکوم کردند و دولت جدید را به رسمیت نشناختند. چندین سفارت‌خانهٔ غربی و عرب بسته شد..

دو ماه بعد ( ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴) مداخلهٔ نظامی در یمن با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت آغاز شد و از ۲ اردیبهشت با نام عملیات احیای امید ادامه یافت

.......................................................................................

موافقان :

اسرائیل ، فلسطین (حماس) ، بنگلادش ، کانادا ، ایالات متحده آمریکا ،فرانسه ، بریتانیا ، ترکیه ، افغانستان ، جیبوتی

بی‌طرفان : سازمان ملل متحد ،عمان ، اندونزی ، چین ، تونس ، ژاپن ، الجزایر

مخالفان : اتحادیه اروپا ، روسیه ، عراق ، ایران ، حزب الله لبنان ، جبهه مردمی آزادی فلسطین