روز گذشته کاروان کمکهای هلال احمر سوریه با هماهنگی یونیسف، دولت سوریه و مسلحین حین انتقال کمکها به سمت شهر حلب در شهر اورم کبری مورد حمله قرار گرفت.

این کاروان شامل 31 کامیون و تریلی بود و در این حمله 25 خودرو منهدم و 12 نفر کشته شدند.

اولین ویدیوی منتشر شده از طرف مسلحین شامل لحظات آتش گرفتن محموله ها بود و صحبتهای مسلحین روی فیلم که علاوه بر شعار الله اکبر از بالگردهای ارتش سوریه اسم می بردند که 8 بمب بشکه ای را روی کاروان را رها کرده اند.

با توجه به دقت پایین بمبهای بشکه ای و اثر تخریبی و موضعی شدید روی محل انفجار، امکان هدف گیری کاروان خطی از خودروها توسط بمبهای بشکه ای که چند متر خطای طبیعی دارد بدون بر جای ماندن حفره های بزرگ تقریبا غیر ممکن است. کلاه سفیدها (که در پستهای گذشته به آنها پرداختیم) طبق معمول جزو اولین گروههایی بودند که بر سر صحنه حاضر و به سیاق معمول خود گزارش تهیه کردند.

مدعای بعدی مسلحین به ترتیب حمله هوایی ارتش سوریه و روسیه بود.

اولین واکنش دولت سوریه و روسیه تکذیب حضور جنگنده هایشان در حمله هوایی به کاروان هلال احمر بود. ایگور کونشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کاروان , توسط نیروی هوای سوریه و روسیه بمباران نشده است .که روسیه توسط هواپیمای بدون سرنشین کاروان گروه کمک رسانی را دنبال می کرده است اما نه دولت سوریه و نه روسیه هیچ عملیات هوایی در ان زمان در ان منطقه نداشته اند. او افزود که این فقط روسیه نبود که از از محل کاروان کمک رسانی اطلاع داشت بلکه مسلحین هم از محل حرکت کاروان کمک رسانی مطلع بودند .

وزارت دفاع روسیه گفته که تا ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه (به وقت روسیه ) ۱۰:۴۰ مبدا گرینویچ , که کاروان به مقصدش رسیده بود , روسیه کاروان را دنبال کرده . اما بعد از ان , زمانیکه کاروان به محل تحت کنترل مسلحین رسید, روسیه دیگر کاروان را دنبال نکرد .

وزارت دفاع اعلام کرد که از نزدیک ویدیوهای گرفته شده از محل بمباران را بررسی کرده و هیچ دلیلی نشان دهد کاروان کمک رسانی مورد حمله هوایی قرار گرفته شده پیدا نکرده است.

ایگور کونشنکف در ادامه گفت که , شاسی کامیونها همه سالم بودند , هیچ حفره یی در زمین حفر نشده بود , هیچ نشانی از اینکه خودروها مورد اصابت موشک جنگنده قرار گرفته باشند دیده نمی شود .ایگور کونشنکف گفت که فیلم ها نشان میدهند که کمیونها آتش گرفته اند که دقیقا زمانی اتفاق افتاد که مسلحین , حمله بزرگی را به حلب آغاز کرده بودند.

سازمان ملل پس از بیانیه اولیه که حمله هوایی را عامل هدف قرار گرفتن کاروان اعلام کرد، ساعاتی بعد با تصحیح خبر آن را ناشی از "حمله" دانست...

http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-idUSKCN11Q1NR

پس از آن وزارت دفاع روسیه فیلم دیگری از کاروان چند ساعت قبل از حمله را نشان داد در حالیکه یک خودروی نظامی مسلحین در حال حمل توپ جنگی از کنار کاروان عبور می کند. کاروانی که طبق توافق باید از منطقه ای عاری از تردد نظامی عبور می کرد.

آمریکاییها پس از تعلل در اعلام موضع اعلام کردند شواهدی در دست دارند که دو سوخوی 24 روس عامل حمله بوده اند.

هنوز گزارش قطعی که اثبات کننده ی عاملیت هر یک از طرفین در این حمله باشد منتشر نشده است و تحقیقات بیشتر ادامه دارد.