دور جدید حملات خمپاره ای مسلحین جیش الفتح به الفوعه و کفریا در ماه رمضان 1 شهید و 4 زخمی بر جای گذاشت. در این حملات ریتال حاج حسین کودک 5 ساله به شهادت رسید و سدل حاج حسین (10ساله)، عبد الحمید حاج حسین (یک سال و نیمه)، محمود کریم (25 ساله)، وأیمن حاج موسى(56ساله) مجروح شدند.

همچنین به نقل از ایرنا، نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر لزوم کمک رسانی به مردم سوریه، نگرانی شدید خود را از ادامه محاصره شهرک های فوعه و کفریا در سوریه اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سفیر و معاون نمایندگی ایران در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای بررسی وضعیت بشردوستانه سوریه در نیویورک برگزار شد، خواستار کمک به مردم سوریه با توجه به معیارهایی چون بی طرفی و غیر سیاسی بودن امور بشر دوستانه در عین احترام به حاکمیت ملی کشور شد.

غلامحسین دهقانی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت بشردوستانه در فوعه و کفریا که ناشی از تداوم محاصره این مناطق به دست گروه‌های تررویسی است از سازمان ملل متحد در مورد طرح های موجود برای شکستن این محاصره و تضمین دسترسی مردم در این مناطق به کمک ‌های بشردوستانه توضیح خواست.

دهقانی با اشاره به اشغال بخش‌های وسیعی از سرزمین و شاهرگ های ارتباطی سوریه به دست گروه های تروریستی، این امر را چالش بزرگی بر سر راه عملیات بشردوستانه در سوریه دانست وافزود:

چنانچه جامعه بین المللی در موضوع بشردوستانه در سوریه جدی است، باید با این گروه‌ها مقابله کند.وی از تداوم همکاری دولت سوریه با سازمان ملل متحد به منظور ارائه کمک ‌های بشردوستانه به شهروندان متاثر از بحران در این کشور استقبال کرد و یادآور شد که دولت سوریه از17 منطقه مورد درخواست سازمان ملل متحد در ماه ژوئن برای عملیات بشردوستانه، تاکنون امکان دسترسی به 16 منطقه را فراهم کرده است.دهقانی افزود:

راه حل بحران سوریه فقط حل و فصل سیاسی بر اساس گفتگو میان گروه های سوری بدون پیش شرط می باشد و این رویکرد سیاسی باید به موازات اقدامات ضد تروریستی به پیش برود.به گزارش ایرنا 2 شهرک فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال ادلب از 28 مارس 2015 و پس از سقوط شهر ادلب به محاصره کامل تروریست ها درآمدند و از آن زمان به صورت روزانه هدف حمله خمپاره ای تروریست ها قرار می گیرند.

شهرک شیعه نشین فوعه 35 هزار و شهرک کفریا بیش از 15 هزار تن جمعیت دارد.

بالعربیة :

 الفوعه و کفریا:

استشهاد طفلة وإصابة آخرین جراء قصف المجموعات المسلحة لبلدتی الفوعة وکفریا المحاصرتین.
استشهاد الطفلة ریتال حاج حسین (5سنوات)،
واصابة کل من سدل حاج حسین (10سنوات)، 
عبد الحمید حاج حسین (سنة ونصف)، 
محمود کریم (25 عاما)، 
وأیمن حاج موسى(56عاما) فی بلدة الفوعة المحاصرة فی ریف ادلب الشمالی جرء قصف المجموعات المسلحة من مواقعها فی بلدة بنش للبلدة بعدد من القذائف فی خرق جدید للهدنة .
-----
ایران تعرب عن قلقها البالغ من استمرار الحصار علی بلدتی الفوعة وکفریا
طهران/ 25 حزیران/ یونیو/ ارنا - أکد ممثل ایران فی الجمعیة العامة للأمم المتحدة علی ضرورة ایصال المساعدات الی الشعب السوری، وأعرب عن قلقه البالغ من استمرار الحصار علی بلدتی الفوعة وکفریا فی سوریا.
[ایران تعرب عن قلقها البالغ من استمرار الحصار علی بلدتی الفوعة وکفریا]

وطالب سفیر وممثل ایران فی اجتماع الجمعیة العامة للأمم المتحدة والذی عقد لمناقشة الاوضاع الإنسانیة فی سوریا، بایصال المساعدات الی الشعب السوری و ضرورة الحفاظ علی الحیاد وتجنب أی انتماء سیاسی واحترام سیادة الشعب السوری خلال إیصال المساعدات الإنسانیة فی سوریا .
وأعرب السفیر دهقانی عن قلقه البالغ إزاء الوضع الإنسانی فی الفوعة و کفریا بسبب استمرار الحصار علی المنطقة من قبل الجماعات الارهابیة، مطالبا الأمم المتحدة بتقدیم تفسیر حول الخطط القائمة لفک الحصار وضمان وصول المساعدات الإنسانیة إلی سکان هذه المناطق.
وقال ان احتلال الإرهابیین أجزاء کبیرة من سوریا والشرایین الحیاتیة فی مجال المواصلات فی البلاد، یمثل تحدیا کبیرا فی طریق العملیات الإنسانیة، وأکد : إذا کان المجتمع الدولی جادا فی معالجة القضایا الإنسانیة فی سوریا یجب علیه أن یحاول التصدی لهذه الجماعات.
کما رحب السفیر دهقانی وأشاد باستمرار تعاون الحکومة السوریة مع الأمم المتحدة فی مجال الإغاثة الإنسانیة لضحایا الأزمة فی البلاد، وأشار إلی أنه وفقا للتقاریر فإن الحکومة السوریة وفرت إمکانیة الوصول إلی 16 منطقة من 17منطقة، کانت الأمم المتحدة قد طالبتها فی حزیران الماضی بتسهیل الوصول الیها من إجل العملیات الإنسانیة.
وحول الحل للأزمة السوریة، شدد سفیر ومساعد الممثلیة الدائمة لایران فی الامم المتحدة علی أن التسویة السیاسیة علی أساس الحوار بین الجماعات السوریة و دون أی شروط مسبقة تمثل الحل الوحید لهذه الأزمة، مؤکدا علی أن هذا النهج السیاسی یجب أن یعتمد بالتوازی مع تدابیر مکافحة الإرهاب.
فی 28 مارس 2015 سقطت مدینة إدلب بید الارهابیین وتمکنوا من محاصرة کفریا والفوعة. وقد حوصر الآلاف من المدنیین من ذلک الحین. وفی 2 أغسطس 2015 أعلنت الجماعات الارهابیة التکفیریة استمرار عملیاتها ضد بلدتی کفریا والفوعة.
بلدة الفوعة یقطنها 35 الف نسمة وکفریا أکثر من 15 الف نسمة من الشیعة.
https://telegram.me/foaa_kafria