بعد از نکاتی که قبلا اشاره شد، امروز شاهد هماهنگی و همکاری نیروهای محلی در سنجار با #حشدالشعبی بودیم تا با استفاده از مواضع قبلا آزاد شده آنها کل مسافت باقی مانده تا مرز سوریه یک روزه آزاد شود و برای اولین بار حشدالشعبی به مرز سوریه برسد. هرچند که بدون کمک آنها هم میشد به مرز سوریه رسید، اما در ورای این همکاری پیام ها و معانی بسیار مهمی نهفته است که از صرف رسیدن به مرز مهم تر بود.

نیروهای #ایزدی موسوم به یگان های مدافع سنجار #YBS و شاخه زنان آنها #YJS که فاصله بین شهر سنجار تا مرز سوریه را در اختیار دارند، به همکاری با نیروهای حشدالشعبی عراق پرداختند و بعضی از یگان های آنان رسما به حشدالشعبی پیوستند.

این همکاری ها بعد از آن صورت گرفت که چند روز پیش حشدالشعبی روستای ایزدی کوجو را آزاد کرد و از ایزدی ها دعوت کرد به این روستا برگردند و اداره آن را به عهده بگیرند.
به دنبال آن بزرگان طایفه ایزدی از این اقدام حشد تقدیر کرده و از نیروهای ایزدی خواستند که با همکاری و پیوستن به حشدالشعبی به آنها کمک کنند.

با این تحول اساسی بود که نیروهای #مقاومت با استفاده از جاده مهم سنجار به سوریه یک نوار از جنوب جاده را آزاد کردند و مسیری را به مرز سوریه باز کردند.

📍 امروز می تواند یک نقطه تحول در شمال عراق باشد. چرا که از امروز میتوان ایزدی ها را متحد شیعیان عراق و حکومت مرکزی دانست. در تمام سالهای اخیر با وجود نزدیکی ایزدیان با #کرد ها، شاهد اختلافات و خالی کردن عقبه آنها در جریان حمله داعش به سنجار و استان #نینوا بودیم. حملات ترکیه و فشارهای #بارزانی نهایتا آنها را به شیعیان و محور مقاومت متمایل کرد. و از جنبه سیاسی هم با پالس های مثبتی که از بغداد و جناح های سیاسی شیعه برای مشارکت آنها در سیاست داده شد، می توان این ادعا را تایید کرد.

و در طرف مقابل هم برای شیعیان و محور مقاومت این اتحاد بسیار پرفایده و قابل توجه است. با تشکیل یگان های بومی ایزدی تابع حشدالشعبی، عملا برنامه های #امریکا برای شمال و غرب عراق زیر سوال می رود. امریکا سیاستی را دنبال می کرد که بعد از شکست کامل #داعش در عراق، حشدالشعبی از موصل و نینوا عقب نشینی کند و نهایتا در پادگان اسپایکر #تکریت یا #بیجی بعنوان شمالی ترین نقطه مستقر شود؛ اما حالا ماجرا فرق می کند.

فایده دیگر آن هم تأثیرات مثبتی است که بر جبهه شرق سوریه میگذارد.

در نوشته قبلی از ارتباط و احتمالا همکاری های آتی کردهای سوریه با حشدالشعبی عراق برای آزادسازی #دیرالزور گفته شد که حالا دست یافتنی تر به نظر می رسد. خصوصا آنکه ایزدی های عراق هم از روابط حسنه ای با کرد های سوریه برخوردار هستند.

حالا بلافاصله بعد از رسیدن حشدالشعبی به مرز سوریه، هادی العامری از اهداف آتی حشد سخن گفته و اعلام کرده از فردا به  پاکسازی مرز مشترک با سوریه از سنجار به سمت #القائم در استان #الانبار خواهیم پرداخت.

هم اکنون نیروهای حشد به طور رسمی در روستای مرزی ام جریس مستقر شده اند که قبلا در اختیار نیروهای محلی ایزدی بود و بر سر جاده مهم #موصل به #حسکه قرار دارد. بنابراین مناطق ایزدی ها را میتوان تحت نفوذ محور مقاومت و دولت مرکزی عراق دانست.

💢 این یک صفحه مهم از رقابت امریکا و #ایران در مناطق مرزی عراق و سوریه بود که به نفع مقاومت اسلامی با محوریت ایران ورق خورد.
اقدامی که از همان ابتدای حرکت از قیاره به سمت #تلعفر و بعدها تل عبطه و قیروان و مرز سوریه، حرکتی جسورانه در مقابل فشارهای امریکا بود و شاید کسی چنین حجم بزرگی از پیشروی را با این سرعت از حشدالشعبی انتظار نداشت.
تنها کسانی که در این مناطق حاضر شده باشند می دانند، این مناطق با وسعت بسیار زیاد و ناهمواری ها و عوارض طبیعی و غیرطبیعی، نیاز به پشتیبانی و لجستیکی در حد یک ارتش کلاسیک دارد.

و این یعنی شاهد قدرتی نوظهور در منطقه هستیم که توانست طرح های امریکا در بحران عراق و سوریه تحت استراتژی "هرج و مرج سازنده" را برهم بزند.

♨️ و در نهایتِ امروز، شاهد انتشار تصویر فرمانده محور مقاومت سردار #سلیمانی در مرز سوریه هستیم ( هرچند که بعدها خواهم گفت موقعیت مکانی و زمانی این عکس دقیقا کجاست)؛ دقیقا همان زمانی که العبادی نخست وزیر عراق چند کیلومتر آنطرف تر از مقر فرماندهی #ابومهدی المهندس بازدید کرد.

و قطعا امریکا بهتر از هر کسی معنای این تصویر را درک میکند...


#جهاد_رضا