▫️چند روزی است که نیروهای ویژه وابسته به وزارت کشور سعودی به شهر العوامیه در منطقه الشرقیه این کشور حمله کرده و در گلوله‌باران بی‌هدف به منازل اهالی، یک تبعه هندی کشته، یک شهروند شیعه به شهادت رسید و 16 نفر دیگر هم زخمی شدند. در بررسی دلایل این حمله، مطالب متعددی گفته می‌شود، اما آنچه در ظاهر امر بر می‌آید، مخالفت اهالی العوامیه با منهدم کردن محله المسوره به‌عنوان بافت تاریخی شهر است. جایی که مقامات سعودی به بهانه اینکه می‌خواهند شهر را توسعه داده و آن را به‌روز کنند، باید منهدم شود.

▫️این در حالی است که اهالی می‌گویند این محله که نزدیک به 400 منزل مسکونی در آن وجود دارد، تاریخی 200 ساله داشته و بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی آنها به‌شمار می‌رود. با این اوصاف، نیروهای ویژه وزارت کشور سعودی در راستای نیل به هدف خود با آوردن تعدادی لودر و بلندوزر و همچنین تجمیع نیروهای ضدشورش و واکنش سریع، از اهالی خواستند تا خانه‌های خود را ترک کنند که با مخالفت ساکنان مواجه شد. سعودی‌ها از ترس آنکه مبادا با یک شورش عمومی مواجه شوند، همه ورودی‌ها و خروجی‌های شهر را بسته و سپس با مسلسل‌های سنگین اقدام به گلوله‌باران منازل مردم کردند که تلفات گفته شده در بالا به وجود آمد.

▫️هر چند نظامیان سعودی با ضرب اسلحه موفق شدند چند خانه را ویران کنند، اما منهدم کردن 400 منزل مسکونی کار ساده‌ای نبود و با وجود حضور پررنگ نیروی امنیتی و ضدشورش، وحشت آنها از این اقدام به یک حرکت منسجم باعث شد تا آنها در حال حاضر ضمن متوقف کردن ادامه روند تخریب‌ها، به بررسی وضعیت عمومی شهر پرداخته و اقدامات خود را پس از آن پی بگیرند.

▫️با این حال به‌نظر می‌رسد که هدف سعودی‌ها در واقع نوسازی و بازسازی شهر نیست، بلکه آنها می‌خواهند از مردم العوامیه، به‌ویژه محله المسوره که بسیاری از جوانان آن در جنبش مردمی برای رسیدن به عدالت اجتماعی مشارکت دارند، انتقام بگیرند. فراموش هم نکنیم که شهید آیت‌الله نمر باقر النمر که دو سال پیش به دست دژخیمان سعودی به‌شهادت رسید، از ساکنان این شهر است و وهابی‌ها کینه عجیبی نسبت به ساکنان آن دارند.

▫️محله المسوره که 300 سال پیش بنیان گذاشته شد، به‌نوعی قلب العوامیه به شمار می‌رود و وهابی‌ها که با تاریخ و تمدن بشری مخالف بوده و همه چیز را منهدم می‌کنند، بر آن هستند تا کوچه‌های قهر و آشتی، یا همان کوچه‌های تنگ و تو در توی این محله را منهدم کرده و بخشی از هویت اهالی را از آنها بگیرند. سعودی‌ها که فکر نمی‌کردند این اقدام آنها بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشته باشد، در حال حاضر بر سر تداوم حمله برای ویران کردن این محله تاریخی و دست نگه‌داشتن برای آمدن و رفت رئیس‌جمهور نه‌چندان عاقل امریکا، مردد شده‌اند.

▫️با این اوصاف باید گفت روند سرکوب اهل سنت آزادی‌خواه عربستان و شیعیان این کشور پس از روی کار آمدن سلمان و قدرت‌گیری پسرش شکل جدیدی به خود گرفته است و سازمان‌ها و نهادهای حقوق‌بشری، بیش از وجدان انسانی دلارهای نفتی را می‌شناسند. ترامپ که بدون هیچ سندی، فقط با تکیه بر ادعای چند تروریست وهابی مورد حمایت سعودی‌ها به فرودگاه شعیرات سوریه حمله کرد، در برابر اشغالگری سعودی‌ها در بحرین و سرکوب مخالفان دینی و سیاسی رژیم این کشور عملا سکوت وهن‌آوری دارد. در دنیا، بیش از شرافت انسانی پول حرف اول را می‌زند و امریکایی‌ها هم پول و منافع را بیش از همه چیز ترجیح می‌دهند.
@syriankhabar