شهرک #الوعر حمص که چسبیده به شهر #حمص است و در شرایط نامناسبی به سر می برد بالاخره با توافق بین هیئت مذاکره کننده شهرک و دولت سوریه به وساطت روسها قرار است به تدریج از بحران عبور کند.
هر چند دولت در ورودی شهرک، محصولات کارگاه صنعتی تولید نان را به طور رایگان و با سهمیه در اختیار مردم الوعر قرار می دهد و هزینه های آب و برق برای ساکنان الوعر رایگان است اما حضور پرشمار افراد مسلح و تک تیراندازهایی که از ساختمان های بلند، خارج الوعر را مورد هدف قرار می دهند باعث شده این منطقه در محاصره ارتش سوریه قرار داشته باشد و قاعدتا با مشکلات متعددی از جمله بمباران های هوایی و عدم دسترسی مناسب به خدمات شهری و آذوفه و بهداشت مواجه باشد.
بر اساس مفاد توافق اعلام شده در رسانه ها، از چند روز دیگر به مدت ۶ تا ۸ هفته هر هفته حدود ۵۰۰ مسلح و خانواده هایشان از الوعر خارج خواهند شد (احتمالا هر سری حدود ۱۵۰۰ نفر) و به ادلب یا شمال حلب خواهند رفت. ۳۰۰ نفر از مسلحین در الوعر باقی می مانند و علاوه بر تامین امنیت مردم، در روند تخلیه مسلحین کمک می کنند و با نیروهای ارتش سوریه در هماهنگی خواهند بود.
ارتش سوریه تا ۶ ماه وارد الوعر نخواهد شد و تنها پلیس سوریه و نیروهای روس به الوعر وارد می شوند. مسیر الوعر برای عبور و مرور مردم به طور کامل باز می شود و به تدریج ادارات و موسسات دولتی فعالیت خود در داخل الوعر را از سر خواهند گرفت. مسلحینی که می خواهند در الوعر بمانند بایستی وضعیت قانونی خود را تسویه کنند. تسویه وضعیت به معنای تحویل سلاح و بررسی پرونده افراد است. در صورتی که پرونده قضایی داشته باشند به دادگاه معرفی می شوند، در صورتی که مشمول خدمت باشند باید به ارتش بپیوندند و در غیر این شرایط می توانند به زندگی عادی بازگردند. در هر صورت می توانند مشمول عفو ریاست جمهوری سوریه نیز بشوند.
الوعر بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت غیرنظامی و حدود ۴-۵ هزار مسلح دارد. همان گونه که در نقشه (منبع نقشه: رسانه های مسلحین) مشخص است این شهرک بزرگ که از نظر ابعاد و جمعیت بیشتر شبیه یک شهر می باشد از ۸ منطقه مجزا به عنوان جزایر ۱ تا ۸،‌ الوعر قدیم و روستای کوچک شیعه نشین الرقه تشکیل شده است. به نظر می رسد روستای الرقه با توجه به حضور مسلحین در الوعر تقریبا خالی از سکنه باشد اما روستای شیعه نشین مزرعه در مجاورت الوعر در معرض مداوم شلیک تک تیراندازهای الوعر قرار دارد.