توافق فوعه و کفریا / 6

◀️ دیشب پس از آنکه گفته شد اجرای #توافق متوقف بر اجرای خواسته قطر است، خبری غیر رسمی منتشر شد مبنی بر آزادی اتباع #قطر توسط کتائب حزب الله عراق. همچنین در حین سوار شدن و آماده سازی عملیات انتقال، مسلحین اطراف فوعه کفریا 10 خمپاره به سمت شهرک ها شلیک کردند که منجر به زخمی شدن دو نفر از اهالی شد که به صورت جداگانه به حلب منتقل شدند.

◀️ از صبح امروز، حرکت اتوبوس ها و آمبولانس ها از #فوعه #کفریا به سمت حلب آغاز شد و مجموعا 75 اتوبوس و 20 آمبولانس خارج شدند تا 5000 هزار نفر از اهالی این دو شهرک را از محاصره خارج کنند. اکثر اتوبوس ها به منطقه راشدین ( آخرین شهرک مسلحین قبل از حلب ) رسیده اند و در آنجا متوقف شده اند. تا عملیات تبادل به صورت همزمان انجام شود.

◀️ در مقابل 2350 نفر هم از #مضایا و بقین توسط 60 اتوبوس و تعدادی آمبولانس به سمت قلعه المضیق و ادلب خارج شده اند و به این ترتیب می توان امروز این دو منطقه را خالی از مسلحین و در اختیار ارتش سوریه دانست.
اما خروج چند صدنفر از  مسلحین و خانواده هایشان از #زبدانی به موازات خروج 3000 نفر باقی مانده در فوعه کفریا انجام می شود تا به این ترتیب احتمالا امشب یا فردا مرحله اول پایان یابد و طی آن 8 هزار نفر از فوعه کفریا خارج خواهند شد، در مقابل خروج مسلحین مضایا و زبدانی و بقین به همراه خانواده هایشان.
و پیش بینی می شود تا فردا هر سه منطقه خالی از مسلحین شوند و کار رسیدگی امنیتی به افراد باقی مانده آغاز شود.

- و نکته جالب حضور 20 نفر از اعضای #داعش در بین لیست خارج شده های مضایا است که به نظر می رسد مربوط به ساکنین روستای مرزی دیرالعشائر لبنان باشند که از محاصره خارج خواهند شد. اما مشخص نیست دقیقا این افراد به کجا خواهند رفت؟ ادلب یا صحرای سوریه؟

◀️ مرحله بعدی توافق مربوط به آزادی زندانیان مسلحین و تخلیه محله یرموک دمشق از مسلحین می شود. که قرار است دو ماه دیگر اجرایی شود.

#جهاد_رضا