تأخیر در اجرای توافق!

با شدت گرفتن اختلافات داخلی مسلحین، اجرای توافق #فوعه #کفریا به تأخیر افتاد. روز گذشته ارتش آزاد سوریه با صدور بیانیه این توافق را که هجرت دادن اجباری و تغییر ترکیب جمعیتی خوانده است، محکوم کرد و تلویحا جبهه النصره و امضا کنندگان این توافق را تهدید کرد.
عناصر ارتش آزاد، هیأت عالی مذاکرات و ائتلاف ملی معارضین، از جمله مهم ترین مخالفان این توافق هستند. علوش مسئول تیم مذاکره معارضین در اجلاس قبلی آستانه از جمله افرادی است که به شدت به این توافق حمله کرده است.
به طور کلی معارضین و مسلحین وابسته به #سعودی و #ترکیه مهم ترین مخالفان توافق هستند. طبیعتا ترکیه و عربستان نمی خواهند توسط #قطر چنین اتفاق مهمی در میدان سوریه واقع شود.
پیش از این هم توافقات مشابهی برای نجات مردم محاصره شده فوعه کفریا با وساطت ترکیه انجام شده بود که با کارشکنی دولت های قطر و سعودی بی نتیجه ماند.

بنابر اعلام منابع محلی، مردم فوعه کفریا برای خروج آماده شده اند و اتوبوس هایی که مسلحین الوعر را به ادلب منتقل کرده بودند، در معره مصرین ( همسایه کفریا ) باقی مانده اند تا آماده اجرای توافق باشند.

نهادها و شوراهای محلی در #زبدانی و #مضایا هم بیانیه ای صادر کرده اند و رضایت خود را با توافق دوحه اعلام داشته اند. بسیاری از موافقان توافق دوحه ، پروژه تغییر ترکیب جمعیتی را رد می کنند و آنرا فاقد صحت می دانند. طبق ادعای آنها قرار نیست همه اهالی زبدانی و مضایا مهاجرت کنند.

پیش از این عبدالله محیسنی تروریست سعودی و از شرعیون النصره مدعی شده بود که تنها 2000 نفر از مسلحین و خانواده های آنان در زبدانی و مضایا خارج خواهند شد و در مقابل همه ساکنین فوعه و کفریا مهاجرت خواهند کرد.

🔴گفته شده اجرای توافق به شنبه آینده ( 19 فروردین 96 ) موکول شده است. هرچند که کارشکنی در پرونده فوعه کفریا تمامی ندارد و نمی توان از اجرای صحیح آن مطمئن بود.

جهاد رضا