دیروز و پس از عدم اجازه فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه در هلند، وزیر خانواده ترکیه که قصد داشت به صورت زمینی وارد کنسولگری ترکیه شود، دیپورت شده و از هلند اخراج شد.

هرچند عدم اجازه فرود هواپیمای وزیر خارجه احتمالا به دلیل سخنرانی تند سه روز پیش وی در آلمان بوده است، اما دیپورت وزیر خانواده یقینا در واکنش به فاشیست خواندن مقامات هلند به وسیله اردوغان بوده است.از طرف دیگر پس از اتفاقات دیروز، زمانی که امروز پس از گفتگوی تلفنی رییس جمهور ترکیه و هلند اوضاع رو به آرامی میرفت، معترضان با حمله به سفارت هلند در استانبول، پرچم این کشور با پایین کشیده و پرچم ترکیه را علم کردند..

اما داستان علاقه مسئولان ترک به سخنرانی در اروپا چیست؟!

27فروردین سال آینده طی همه پرسی برنامه ریزی شده که از تمامی شهروندان ترکیه صورت میگیرد، قانون اساسی اصلاح شده به معرض رای گذاشته خواهد شد.حزب عدالت و توسعه پایه گذار این همه پرسی بوده که یکی از مهمترین بندهای آن، حذف پست نخست وزیری و تغییر نظام سیاسی ترکیه به ریاست جمهوری است.

اما این تغییر چرا برای یاران اردوغان مهم است؟

زیرا در این صورت قدرت از پارلمان به مردم منقل می شود و دردسرهای ائتلاف حزب عدالت و توسعه با احزاب دیگر برای تشکیل دولت از بین می رود.در این بین اما نظرسنجی ها آرای مخالف و موافق را بسیار نزدیک نشان می دهند و مسئولان ترک بسیار علاقه دارند تا از همه ظرفیت ها (به خصوص ترک تباران ساکن کشورهای اروپایی مثل آلمان و هلند) استفاده نمایند.

طبق معمول انتخابات های قبلی، اردوغان و حزبش شروع به تحریک جامعه هدف خود کرده اند تا با سوار شدن بر این موج از این انتخابات نیز عبور کنند...

اگر طی روزهای آینده خبرهایی از انفجار و ترور در ترکیه شنیدید تعجب نکنید، اقتضای جو انتخاباتی است....