جدیدترین خبرها از ریف حماه شمالی حاکی است آن است که صبح جمعه عملیات جدیدی موسوم به "صدی الشام" با مشارکت گروه هایی همچون احرار شام،فیلق شام،اجناد شام،جیش النصر،جیش النخبه و فرقه وسطی با هدف تصرف مناطق کرناز ، مغیر و بریدیج و اطراف قلعه المضیق در ریف حماه شمال غربی و محاصره شهر مسیحی نشین سقیلبیه از سه جهت را آغاز کردند.

همزمان هیئت تحریرالشام نیز در ادامه عملیات "و قل اعملوا" بامداد جمعه با انجام عملیات انتحاری در ورودی شهر قمحانه در ریف حماه شمالی در صدد شکستن خطوط دفاعی شهر برآمد که تاکنون تلاش هایش به منظور ورود به شهر با مقاومت کمیته های دفاعی قمحانه که متشکل از اهالی این شهر است ناکام مانده است.

از روز سه شنبه که عملیات گسترده هیئت تحریر الشام در ریف حماه شمالی آغاز شده تاکنون بیش از 15 شهر و روستا از جمله صوران و معردس و کوکب و خطاب و دهها مزرعه و تپه و سنگر ارتش سوریه به تصرف تروریست ها درآمده است.

گروه جیش العزه نیز همزمان با آغاز عملیات هیئت تحریرالشام و استفاده از موقعیت ایجاد شده، عملیات 7 ماه پیش متوقف مانده خود در ریف حماه شمالی موسوم به "فی سبیل الله نمضی" را از سر گرفت و موفق به تصرف چند روستا در جنوب شهر مسیحی نشین محرده از جمله شیر و سوبین و چندین سنگر و تپه استراتژیک در این منطقه شد.

ارتش سوریه نیز اعلام کرده نیروی تازه نفس و ساز و برگ جنگی به منظور سد کردن پیشروی و ضد حمله و بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط تروریست ها به منطقه گسیل کرده است و پاتک هایی را نیز به مناطق کوکب و خطاب که در تصرف تروریست هاست زده است ولی تاکنون موفق به بازپس گیری هیچ نقطه ای نشده است.

عملیات وسیع مسلحین در ریف حماه شمالی در عرصه میدانی تحولات سوریه در حالی انجام می گیرد که در عرصه دیپلماتیک امروز جمعه نشست ژنو در ادامه تلاش های استفان دی میستورا به منظور پایان دادن به خشونت های سوریه آغاز می شود و بسیاری از گروه های مسلح مشارکت کننده در عملیات تهاجمی مسلحین به ریف حماه شمالی نیز در ژنو نماینده دارند و به نظر می رسد هدف مسلحین از آغاز این عملیات نیز با توجه به همزمانی با نشست ژنو تحت فشار قرار دادن حکومت سوریه به پذیرش شروط گروه های مسلح در تعدادی از بندهای مورد اختلاف مطرح شده توسط دی میستورا از جمله فرایند انتقال قدرت و آینده بشار اسد باشد.