این کودک 3 روز پیش و بعد از بمباران منزلش بدست ارتش سوریه از زیر ویرانه ها بیرون کشیده شد و عکس منتشر شده از وی؛ لحظه ورودش به درمانگاهی در بخش تحت کنترل تروریست های مخالف دولت است.
مباحث مربوط به استفاده از بمباران های کور به عنوان روشی کم هزینه برای همه گروه ها و نیروهای درگیر در جنگ سوریه سالهاست در محافل سیاسی، خبری و اجتماعی مورد توجه هست و همه از لزوم کاهش و قطع این نوع عملیات به خصوص در مناطق پر جمعیت همچون دمشق و حلب حرف می زنند.
اما نکته قابل تامل استفاده ابزاری رسانه های دنیا از اتفاقاتی از این دست و فراتر از آن سانسور قسمتی هایی مهم از واقعیت در راستای رسیدن به تاثیر مورد نظر هستند.
برای روشن شدن ابعاد بیشتر اینچنین اتفاقاتی چند نکته رو باید ذکرکنم:
- از لحاظ هر عقل سلیمی و حتی خلبانی که ممکنه سالها مناطق مخلتف سوریه رو بمباران کرده باشه، اولویت استفاده از جنگ افزارها هدف قرار دادن تهدیدهای موجود (نظامیان و شبه نظامیان تروریست) هست نه کودکان، اما حضور گسترده نظامی های مخالف دولت که اکثرا تفکراتی سلفی-جهادی دارند در خیابانهای حلب درست در کنار غیرنظامیان و بدتر از آن، استفاده از همین کوچه ها و خیابانها به عنوان محل شلیک های کور خمپاره و توپهای جهنم به مناطق مختلف تحت کنترل ارتش است. خوب طبیعتا استفاده از سپر انسانی و عملیات نظامی زیر پوشش غیرنظامیان با جواب طرف مقابل همراه خواهد شد.
البته باز هم تاکید می کنم که حتی اگرطرف تروریست از بمباران کور استفاده کرد، به این معنی نیست که ما موافق بمباران کور ارتش سوریه باشیم.
- نکته دیگه انتخاب سوژه ها و تیترهای خاص در جهت تضعیف نیروهایی ملقب به نیروهای محور مقاومت است. بله، کیفیت حادثه و پوشش آن در انتخاب قوت و گستردگی پوشش خبری تاثیر خواهد گذاشت اما تا به حال یک بار کودکان کشته شده به دست ائتلاف عربی در یمن یا کشته شده به دست مسلحین در سوریه یا حتی کشته شده به دست داعش در عراق تیتر یک اینهمه روزنامه تراز اول جهان شده؟ درست سه روز قبل از بمباران خانه عمران در حلب، سعودی با بمباران مدرسه ای در صعده 10 کودک را کشتند و چه بسیار از این کشته ها در خاورمیانه ...

عکس عمران دنقیش کودک 6 ساله سوری این روزها تیتر یک روزنامه های جهان است و در زیر تصاویر کودکان کشته شده در یمن ! که کسی آن را نمیبیند

در تصویر زیر استفاده ابزاری از ایلان کردی به عنوان نماد مصائب پناهجویان سوری! در کنار عکس عمران دقنیش اینطور القاء میکنه که غرق شدن، کشته شدن و مشکلات پناهجویان نیز به گردن دولت سوریه است.