بعد از توافق آتش بس سراسری در سوریه و تعیین آستانه قراقستان به عنوان ایستگاه بعدی گفتگوهای سیاسی، روسیه اعلام کرد بخشی از نیروهای خود را از سوریه تخلیه خواهد کرد که این خبر در رسانه های غربی هم به خوبی بازتاب داده شد.

اما آنچه در واقعیت میدان روی داده است، گویای حقیقت دیگری است. و بنظر می رسد انتشار این اخبار بیشتر جنبه تبلیغاتی و آماده سازی روانی جهت گفتگوهای سیاسی داشته باشد.

ضمن آنکه باید بدانیم سوریه و متحدانش ( از جمله #روسیه ) در جریان آزادسازی #حلب، هدف شدیدترین حملات رسانه ای و سیاسی جهانی قرار گرفته اند و این گونه اخبار در جهت تخفیف و از بین بردن فشارهای مذکور است.

⭕️ و اما حقیقت میدان!

تنها مورد عقب نشینی را باید مربوط به بازگشت ناو هواپیمابر روسیه دانست!

تنها ناو هواپیمابر روسیه ( کوزنتسف ) که چندی پیش، در ساحل سوریه پهلو گرفت، به روسیه باز میگردد تا تنها 2 ماه و نیم حضور در عملیات سوریه را تجربه کرده باشد.توجه به قابلیت های محدود کوزنتسف در تعداد جنگنده های قابل حمل و همچنین قابلیت های محدود سوخو33 های ناونشین روسیه در حملات زمینی، این ذهنیت را تقویت می کند که شرکت این #ناو هواپیمابر در عملیات رزمی سوریه، بیشتر جنبه تبلیغاتی ( در جریان عملیات آزادی حلب ) داشته تا جنبه فنی و نظامی!

حقیقت آن است که با وجود پایگاه هوایی #حمیمیم، حضور ناوهواپیمابر روسیه دقیقا در همان محدوده و با این تعداد جنگنده عملا تغییر خاصی در میدان نبرد ایجاد نکرد.

و اکنون هم که این ناو به روسیه باز می گردد، تغییر خاصی صورت نخواهد گرفت.در مقابل، روز گذشته منابع سوری گزارش دادند 12 فروند سوخو25 و 2 فروند سوخو30 و دو فروند سوخو35 به سوریه اعزام شده و در پایگاه حمیمیم به زمین نشسته اند.

بر این اساس بسیاری از ناظران جنگ سوریه، ورود 12 فروند سوخو25 را که ماموریت اصلی آن حمله به اهداف زمینی و پشتیبانی نیروهای زمینی است، نوید قریب الوقوع بودن عملیات های زمینی در سوریه می دانند.

جهاد رضا