ترامپ: به شما میگویم، حمله دیروز به کودکان بر من تاثیر زیادی گذاشت و ذهنیتم نسبت به سوریه و اسد به کلی تغییر کرد.
زمانی بوش پسر به بهانه سلاح های سلاح های کشتار جمعی به عراق حمله کرد و سالها دولت های شرکت کننده در جنگ تلاش کردند تا با بدست آوردن کوچکترین مدارک، این حمله را توجیه کنند.
شاید اگر حتی یک واحد تولید کننده گاز سارین در عراق پیدا میشد، وضعیت دولت هایی که سالها تحت فشار رسانه های جمعی بودند، بهتر می شد.
اما حالا که در سوریه چنین سلاح هایی به صورت دوره ای استفاده می شود، چرا تحقیقات روشن و جامعی در این مورد صورت نمیگیرد؟!
مگر نه اینکه تمام کارخانه جات و انبارهای شیمیایی ارتش سوریه زیر نظر مجامع بین المللی معدوم یا تحویل داده شده است؟ آیا مجامع بین المللی هم طرفدار اسد هستند؟ یا تولید کنندگان محدود سلاح های شیمیایی به اسد این سلاح را فروخته اند؟
آیا خان شیخون هم مانند غوطه محاصره است تا نیروهای ارتش سوریه اجازه ندهند بازرسان از کم و کیف ماجرا تحقیق کنند؟
تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان که در سال 2003 دستور حمله به عراق را صادر کرد در دسامبر ۲۰۰۹ گفت که او «هنوز هم بر این باور است که ساقط کردن [صدام حسین] فارغ از این که وی دارای سلاح‌های کشتار جمعی بوده است یا خیر، کار درستی بوده است.»  اما پس از ۶ سال از آن مصاحبه و در سال 2015، بلر دیگر چنین نظری ندارد و بابت ایجاد جنگ در عراق که نتیجه اش تشکیل گروههای تروریستی مانند داعش بود خود را سرزنش می کند.
تونی بلر در پاسخ به پرسش درباره دلایل حمله به عراق گفت : « من بخاطر اینکه اطلاعاتی که بدست ما رسیده بود نادرست بود، پوزش می خواهم.»
او همچنین درباره سرزنش شدن از طرف مردم بخاطر ایجاد وضعیتی که نتیجه اش تشکیل داعش بوده است گفت : « گمان می کنم که در این نتیجه گیری واقعیاتی وجود دارد ، البته که نمی توان گفت ،” مایی ” که صدام را در سال ۲۰۰۳ حذف کردیم بخاطر وضعیت امروز در ۲۰۱۵ مسئول نباشیم.»
ملتی که تاریخ را فراموش کند، آن را تکرار خواهد کرد. زمانی غرب پس از بیش از یک سال جستجو در عراق، باز هم به آن کشور حمله کرد، امروز ترامپ تنها یک روز پس از بمبارانی مجهول و مشکوک، سیاست خود در قبال سوریه را اینگونه تغییر می دهد ...