جمعیت شیعیان در عربستان بیش از 20 درصد جمعیت این کشور است . شیعیان #عربستان در شهرهای شرقی این کشور و شهرهای #مدینه و #جده ساکن هستند. همچنین در جنوب عربستان شهرهای #نجران و #جیزان شیعیان اسماعیلی ساکن اند که این مناطق درگذشته جزء یمن بودند و با طرح انگلیسیها به عربستان الحاق شد.
 از زمانی که وهابیان، قدرت را در عربستان به دست گرفتند، شیعیان برای یک دوره طولانی با فشارهای مذهبی و سیاسی روبرو شدند.

1_استان #احساء واقع در شرق عربستان با مساحتی 3 برابر استان سیستان و بلوچستان ،و یک چهارم خاک عربستان ،جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را دربرمیگیرد که غالب آنها شیعه اثنی عشری هستند. کشاورزی وصنایع دستی در شهرهای احساء رونق دارد. همچنین این مناطق جزء نفت خیزترین مناطق غرب آسیا هستند.
احساء تا صد سال پیش شامل سه شهر #قطیف، #قطر و #هفوف بود ولی پس از تشکیل کشور قطر در سال 1971 میلادی توسط آل ثانی ، قطر از احساء جدا شد.
 آل سعود در طول تاریخ بارها به احساء تاخته اند اما با مقاومت شدید مردم این منطقه روبرو شدند ولی در نهایت با حمایت انگلیس و ضعف حکومت عثمانی در منطقه، این منطقه با عنوان «منطقه شرقی» به عربستان سعودی الحاق شد.

2_ قََطیف نیز مرکز این استان است که به جهت وجود علما و مدارس دینی بزرگ به نجف کوچک «صغری» مشهور شده است .

3_ هفوف نیز از شهرهای استان احساء است که اکثریت جمعیت آن اهل تسنن هستند و با آل سعود بدلیل حملات به حسینیه ها و مراسمات مذهبی در این شهر مخالف هستند.

4_ شهر العوامیه هم در شمال قطیف واقع است و در طول تاریخ برابر حملات آل سعود مقاومت زیادی داشته اند ، زادگاه شهید آیت الله باقر النمر بوده است.
شهید النمر در قم و دمشق به تحصیل علوم دینی پرداخت و در العوامیه مرکز مذهبی را تاسیس کرد و در سال 1382 نماز جمعه را در العوامیه برپا کرد.
شیخ نمر رأس رهبری جریان مردمی علیه حکومت آل سعود بود و از سال 1391 پس از حمله به خودروی حامل وی دستگیری و زندانی شد.
در نهایت شیخ #النمر محکوم به اعدام شد و پس از یکسال از صدور حکم در دی ماه  1394 بشهادت رسید.
مردم منطقه شرقی بیشترین اذیت و آزار را در چندسال اخیر از طرف آل سعود دیده اند. این فشارها در چند روز اخیر با تخریب منازل مردم و گلوله باران آنها شدت گرفته است.
در نهایت کاسه صبر مردم شرق عربستان سر خواهد آمد و آتش خشم خودآنها آل سعود را خاکستر خواهد کرد ، اما چه زمانی؟
الله اعلم
#مهراب