🔸فیلمی 7 ثانیه ای از انهدام مسجد نوری را نگاه میکنم و ابوبکر البغدادی نوجوان را در خیابان منتهی به حرم عسکریین شهر سامرا در حال بازی فوتبال با دوستانش تصور میکنم....
🔸به یاد طلوع صبحی در سال 2006 می افتم که القاعده با بمبگذاری در حرم عسکریین، گنبد و گلدسته های این مسجد را تخریب کرد و صدها نمازگزار و زائر را به خاک و خون کشید....
🔸به این فکر میکنم که ابومصعب الزرقاوی استاد مستقیم وی در افغانستان یا اساتید وی در دانشگاه بغداد طی حداقل 10 سال آموزش علوم اسلامی به وی تذکر نداده اند که مسجدی را نباید تخریب کرد، جز مسجد ضرار !
🔸اما دیروز، در غروبی در سال 2017، داعش که در واقع بدنه اصلی همان القاعده عراق است، مسجدی که در آن اعلام خلافت کرده است را منهدم کرد...
🔹
🔸چه شد داعش از النصره جدا شد تا هر دو آرزوی هرگونه خلافت را به گور ببرند؟
🔸نمی خواهم بحث را طولانی کنم، تفکر داعش به زرقاوی و وهابیت نزدیک تر بود و تفکر النصره به سلفیت اخوانی و ترکیه و قطر.
🔸هنوز دلیل اصلی جدا شدن داعش از النصره مشخص نشده است، شاید دوستان به کشمکش های حداقل یک ساله النصره و داعش به خصوص در حلب که روی دست دو طرف کشته نیز گذاشت اشاره کنند، اما اختلافات سطوح میدانی یقینا علت جدایی نیست.
🔸آنها که داعش را پایه گذاری کرده اند مشخص هستند.... عربستان و قطر به صورت مستقیم و با عدم دخالت عامدانه آمریکا و غرب.
🔸اما آنها که نقشی در جدا کردن زودهنگام داعش از القاعده سوریه داشتند، یقینا خود را نخواهند بخشید.
🔸 احتمالا آنها تصور کرده بودند که روند شکست های دولت سوریه که طی سالهای 2011 تا 2013 با شدت ادامه داشت، به زودی به سقوط اسد منجر خواهد شد و زمانش رسیده است که با تفکیک گروه های تحت امر خود، حتی در مقابل همپیمانان اسراتژیک نیز دست برتر را پیدا کنند.
🔹
🔸شاید شنیده باشید جنگ ها برای جناح پیروز نعمت هستند، اما نه اگر بازنده هوش و ذکاوت داشته باشد.
🔸داعش یا حتی النصره از این هوش و زکاوت برخوردار نبود که علیرغم شکست احتمالی، برای خود پیروزی بسازد.
🔸بنیان فکری خلافتی شبه وهابی در عراق، از سال های دهه 90 میلادی یعنی حدود 25 سال پیش پایه گذاری شد و بنیان فکری سلفیت اخوانی در سوریه، بسیار دورتر و از سالهای دهه 30 میلادی یعنی حدود 80 سال پیش! گسترش اندک اندک این تفکرات در این سالیان دراز بود که باعث شد داعش 2 روزه تا بغداد پیش براند و القاعده سوریه چنین قدرتمند باشد.
🔸اما ارمغان 3 سال حکومت داعش بر سرزمینی همچون عراق چه بوده؟ تا به حال دیده اید فردی بیطرف در مصاحبه با "هر رسانه ای" گفته باشد زندگی در خلافت داعش خوب بوده است؟ داعش تفکری که طی 25 سال در عراق برپا کرده بود را طی 3 سال یا شاید 5 ثانیه نابود کرد....
🔹
🔸آمریکا با عدم جلوگیری از تشکیل داعش به امید درگیر شدن داعش با ایران، عملا عراق را ایرانی دیگر کرد... با قدرت عملی مرجعیت، لشکری از بسیجیان مردمی ...
🔸عراق با پاکسازی موصل وارد فاز ترمیم خواهد شد؛ مناطق خاص دیگری جز قائم که عملا بلااستفاده است در دست داعش نمانده است.
🔸عراق با جمعیتی نصف ایران، هم اندازه ایران درآمد نفتی (بدون تحریم بازگشت پولش یا اجبار به خرید از کشورهای محدود) دارد، به صورتی که طبق برآوردها حتی در زمان اوج درگیری با داعش، سرانه ارزش درآمد یک فرد عراقی با یک فرد ایرانی برابر بود.
🔸در مناطق سنی نشین عملا هیچ چیز نمانده است. به جز فلوجه که با ورود زمینی حشد تا حد زیادی سالم ماند، شهرهایی مثل رمادی و موصل با شخم ائتلاف، عملا بالای 90 درصد تخریب داشته اند.
🔸علیرغم این تخریب به علت ماهیت سنتی شغلها در عراق، مردم مجبورند برای کشاورزی یا دیگر شغل های سنتی به خانه های ویران خود بازگردند که طبیعتا بیم جذب دوباره آنها می رود.
🔸 و در این بحبوحه غرب که ضربه ای در پی ضربه ای وارد میکند، یک روز داعش، فردا اقلیم کردستان....
🔸 اگر عراق از این پیچ تاریخی بگذرد و همچون ایران دهه 50 و 60 موفق بیرون بیاید، شاید بتوان اولین دوره معاصری در تاریخ عراق را شاهد بود که این کشور درگیر بحران ها نباشد و مردمش آسوده زندگی کنند.

چهار برداشت از فیلم انهدام مناره حدباء