خبرگزاری اعماق وابسته به داعش دیروز فیلمی منتشر کرد که در آن "ابو الولید الصحراوی" فرمانده گروه "مرابطون" مالی با ابوبکر بغدادی بیعت کرد. این بیعت پس از آن انجام شد که ماهها جریان مرابطون شمال آفریقا درباره پوستن به داعش و یا باقی ماندن در بیعت با القاعده دچار اختلاف نظر و چنددستگی بود. چنانچه ملاحظه می کنیم که مرابطون صحرای سینا مصر به رهبری "عشماوی" از زیرمجموعه های سازمان القاعده است.

با این بیعت داعش گامی رو به جلو در گسترش دایره نفوذ خود در شمال آفریقا گشود و بزرگترین گروه صحرای غربی آفریقا به "دولت خلافت" پیوست.
‎گروه مرابطون چند هفته قبل عملیات قابل توجهی داشت و به زندان "کوتی کالی" در نیجر حمله کرد و طبق اعلام خودشان دهها نفر از زندانیانشان را آزاد کردند.

واضح آن است این بیعت بیش از آنکه ارزش استراتژیک داشته باشد ارزش تبلیغاتی و روانی دارد و به دنبال آن است تا فشارهای سنگینی را که داعش در سوریه و عراق متحمل می شود تحت الشعاع قرار دهد.
با این حال واقعیت آن است که دایره گروههای زیرمجموعه داعش در آفریقا گسترش یافته و در سومالی و نیجریه و لیبی و صحرای سینا مصر(انصار بیت المقدس) و اکنون در مالی ولایت هایی را برای خود دست و پا کرده است.
همانگونه که پیش از این متذکر شدم مسئله حضور داعش در شمال آفریقا (رؤیای فتح مدیترانه) بسیار جدی است و در آینده در این باره بیشتر خواهیم شنید.  


@mr_ashouri
محمد رضا عشوری