بالاخره نقشه ی حومه شمالی حلب آماده ی نشر شد ، مدتها بود که قصد داشتم چنین نقشه ای رو منتشر کنم ولی وقت نمیشد . الان نقشه ی دیگری از کل سوریه در حال تنظیم هست که اگر وقت یاری کنه اوون هم به زودی منتشر میکنم .

***

همانطور که پیش بینی میشد با پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در محور نبل و الزهرا و قطع مسیر امداد اصلی مسلحین از سمت شهر اعزاز و گذرگاه مرزی سلامه ، وضعیت بد مسلحین در چند ماه گذشته تبدیل به وضعیتی اسف بار شد .

مسلحین در ریف شمالی و جنوبی حلب و ادلب روز به روز بیشتر منفعل میشن و افزایش تکاپوی حامیان منطقه ای آنها برای بهبود وضعیت و خروج از این انفعال ؛ نشان دهنده ی وضعیت وخیم مسلحین هست .

در روزهای اخیر شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد

شایعاتی مانند پیشنهاد صلح بین داعش و مسلحین در شمال حلب ، انتقال و جابجایی مسلحین ریف شمال و جنوبی حلب از طریق مناطق تحت کنترل اکراد و نشست فرماندهان سوری با فرماندهان اکراد در عفرین ...

مطمئنا برای کسانی که بدنبال نشر اخبار صحیح هستند ، چنین مسائلی فقط در حد گزینه های احتمالی باقی میماند و چیزی که قابل استناد هست ؛ رویدادهای صورت گرفته بروی زمین هست و بررسی چرایی این رخدادها .

بعد از شکستن محاصره نبل و الزهراء کردها هم از سمت دیگر حرکت خود را آغاز کردند و روستای الزیاره در شمال نبل و الزهرا را آزاد کردند ؛ مسلحین از مایر عقب نشینی کردند ، سپس ارتش و کردها جایی بین کفین و الزیاره بروی مسیر اعزاز به یکدیگر رسیدند سپس روز بعد مسلحین مجبور به عقب نشینی از کفین و دیرجمال شدند ؛ ارتش سوریه وارد کفین شد و کردها وارد دیر جمال .

مشخصا همکاریهای ناگفته ای در حال روی دادن هست .

تحولات صورت گرفته در این جبهه رو باید در کنار پیشروی های اکراد در اطراف اعزاز قرار داد و همچنین پشتیبانی هوایی روسها از کردهای شمال غربی سوریه .

دو سناریوی اصلی در محور شمالی متصور هست .

پیشروی ارتش سوریه به سمت اعزاز به همراهی کردها و در اختیار گرفتن دو شهر اصلی تل رفعت و اعزاز.

پیشروی اکراد به سمت مناطق شرقی به کمک ارتش سوریه و در اختیار گرفتن سه شهر اصلی تل رفعت ، اعزاز و سپس مارع توسط کردها (کنترل شهرها چیزی مانند قامشلی و حسکه) و ایجاد یک حایل بین داعش و ارتش سوریه در ریف شمالی.

نکته ی قابل اهمیت در مناطق مذکور ، عوارض آسان منطقه و دشتهای باز هست که در صورت فتح یکی دو شهر راه رو براحتی تا اعزاز هموار خواهد کرد . بنابراین سرعت پیشروی در این محور مستلزم همکاری و هماهنگی بین اکراد و ارتش سوریه هست .

**

در محور جنوبی گزینه هایی مانند تل مصیبین ، بیانون و حیان برای پیشروی های نیروهای مقاومت متصور هست .

مشکلی در آزاد سازی بیانون وجود ندارد و فقط مسئله زمان مطرح هست .

مشکل اصلی شهرهای حیان ، عندان ، حریتان و کفرحمره هست .

همانطور که میدونید هدف اصلی از عملیات در این محور تکمیل محاصره ی حلب هست ، هدفی که در سالهای گذشته دنبال شد و محور های مختلفی برای این امر در نظر گرفته شد و عملیتهایی هم بر همین اساس طرح ریزی شد که یا موفقیت آمیز نبود و یا تنها فقط اهداف اولیه محقق شد . اما اینبار "از نظر نظامی" 50% عملیات یعنی آزاد سازی نبل و الزهرا محقق شده است .

(از منظری دیگر آرزوی چندین ساله ی شیعیان و انسانهای آزاده که خواستار رفع محاصره عزیزان نبل و الزهرا بودند محقق شد) .

از آنجا که کفرحمره و حریتان نقش اساسی در پشتیبانی از مسلحین داخل حلب ایفا میکنه و دارای بافت شهری بسیار متراکم بوده و همچنین عوارض سخت و ناهموار یکی دیگر از مزیتهای این منطقه هست ؛ همه ی اینها باعث شده تکفیریها در این مناطق به سختی مقاومت کنند .

اما بالاخره برای پیشروی باید اقدام کرد .

پیشروی در این محور رو میتوان در دو فاز اصلی طراحی کرد .

محور حیان - عندان

سپس حریتان - کفرحمره

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر درخواست اهالی کردنشین عندان جهت مصالحه و بیرون کردن مسلحین از شهر مطرح شد که با توجه به اهمیت این مناطق برای مسلحین و تجربیاتی که در همین دو روز گذشته در ابطع درعا و یا مناطقی که در غوطه دمشق در ارتباط با طرح صلح های پیاده شده شاهد بودیم ؛ تقریبا امری محال هست .

نیروهای مقاومت و ارتش در دو حالت اصلی قادر به پیشروی در محور حیان عندان هستند .

پیشروی خطی و تصرف شهری به شهر دیگر و یا قیچی کردن حیان عندان از طرفین .

لازمه ی حرکت دوم ، آزاد سازی مقالع و بلندیهای سخت جنوب باشمره و طاموره در امتداد عندان هست . شاید برای بعضی جای تعجب داشت که چرا بجای ادامه ی پیشروی ها از سمت بیانون ، بلندیهای طاموره مشتعل شد .چرایی این مسئله رو باید در همین طرح عملیات جستجو کرد .

به شخصه روش قیچی رو بیشتر قبول دارم . پیشروی به این صورت عقبه ی مناسبی رو برای عملیاتهای آینده مهیا میکنه ...

توضیحات فاز دوم بماند برای وقتی که فاز اول تکمیل شد ، خدارو چه دیدی شاید کلا چیزهای دیگری اتفاق بیفته :D

محور عملیات در جنوب شرق حلب را قبلا بیان کردیم ولی در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی ، باید منطقی بود و چیزی "بیشتر از" بستن ابتدای اتوبان حلب-دمشق در امتداد خان عسل-راشدین 4 تا ایکاردا ، دور از دسترس و همراه با تلفات سنگین خواهد بود .

در محور شرقی هم سهیل حسن هرچند کند ولی در حال تکمیل محاصره ی دواعش در غرب فرودگاه کویرس هست .

اینها برخی از واقعیات و گمانه زنی هایی بود که بروی زمین در اطراف حلب در حال روی دادن هست ولی قدرت سیاست و میز مذاکره رو نباید فراموش کرد ...

هریک از طرفین سعی میکنند تا با دستاوردهای بیشتر بروی زمین ، قدرت چانه زنی خود را در میز مذاکره افزایش بدند و از طرف دیگه گاهی از فشار و قدرت سیاسی برای بدست آوردن پیشروی ها بروی زمین استفاده میکنند ..

مطمئن باشید تزویر در برابر پیشروهای مهم و سرنوشت ساز اخیر محور مقاومت بیکار نخواهد نشست و هر بار که فتنه ای در شام خاموش میشه ، فتنه ای از جای دیگر سر بیرون خواهد آورد .

و امان از شام ...

نقشه : http://www.mediafire.com/convkey/a1be/bsb06mueesa8pdrzg.jpg