همانطور که در ماه اخیر از عملیات گسترده ارتش و مقاومت در صحرای سوریه سخن گفتیم؛ پیرو این موضوع در هفته جاری شاهد پیشرویهای وسیع و مهم ارتش و مقاومت در صحرای سوریه بودیم . پیشرویهایی که ابتدا در کوهستانهای حدفاصل قریتین و تدمر آغاز شد و سپس با تکمیل عملیات در مناطق علیانیه و رسیدن نیروهای بالا به نیروهای مستقر در منطقه ظاظا در پایین دست به پایان رسید . اکنون عملیات وارد فاز دیگری شده که در ادامه به این موضوع و سایر محورهای عملیاتی خواهیم پرداخت .

⭕️ محور تدمر-دیرالزور (فلش قرمز)

این محور در واقع اصلی ترین محور عملیات در صحرای سوریه محسوب میشود و سایر عملیات ها به گونه ای زیرمجموعه و یا پیش در آمد این محور میباشند. مقدمات این عملیات رفته رفته از ماه گذشته با ارسال نیروها و تجهیزات به شهر تدمر آغاز شد.

هفته های اخیر نیز تصاویری از تدمر در مورد حضور و تجمیع نیروها در شبکه های اجتماعی منتشر شد .. آغاز عملیات در این محور از مسیر تدمر به السخنه در مرحله اول و سپس به کباجب و دیرالزور در مرحله دوم خواهد بود.

⭕️ محور جبال شومریه-جبل الشاعر (فلش نارنجی)

از دو(الی سه) هفته گذشته عملیات در جبال شومریه آغاز شد و ابتدا با پیشرویهای مناسبی همراه بود ولی در ادامه بعلت برخی عوامل از جمله پافشاری دواعش و وضعیت جغرافیایی دشوار منطقه با کندی مواجه و تقریبا متوقف شد. در گذشته بارها شاهد هجوم داعش به بزرگراه تدمر-حمص بوده ایم و همواره تامین امنیت این مسیر یکی از چالشهای اصلی ارتش سوریه محسوب میشود .

عملیات در این محور ضمن تامین امینت مسیر، پیش نیاز  عملیات به سمت دیرالزور است و عقبه ی نیروها را از گزند داعش حفظ خواهد کرد. دواعش به تجربه نشان داده اند که همواره حین عملیات های گسترده طرف مقابل، ضعیف ترین نقاط را انتخاب کرده و با نیروی حداکثری به آن نقطه یا منطقه حمله ور میشوند. بنابراین پاکسازی مناطق بین کوهستان الشاعر و کوهستان شومریه ضروری و لازم میباشد و یا با در نظر گرفتن وضعیت حداقلی، فعال بودن این جبهه و عملیات فرسایشی و ایذایی در این محور در موازات با عملیات اصلی، از خطر حمله داعش و غافلگیری جلوگیری خواهد کرد.

⭕️ محور جبل الشاعر-اثریا (فلش سپید)

محور الشاعر-اثریا یکی از مهم ترین محورهای عملیاتی در حومه شرقی استان حماه است که میتواند امنیت شرق استان حماه و بطور ویژه امنیت حومه شرقی سلمیه را تامین کند. پاکسازی ریف شرقی حماه به جهت تامین امنیت مسیر خناصر که شاهراه زمینی شهر حلب میباشد از اهمیت بسیار بالایی برخودار است ولی در گذشته به دلایلی مانند فراهم نبودن زمینه ی عملیات ، دشواری انجام آن و یا اولویت بندی های تحمیلی به تاخیر افتاد و یا بهتر بگوییم هیچ وقت آغاز نشد . اما در ماه های اخیر و با بهبود وضعیت کلی جبهات سوریه به نفع دولت؛ زمینه ی این عملیات به تدریج در حال فراهم شدن است . هرچند با نگاه به وضعیت عملیات در جبال شومریه و چالشهای آن، میتوان به دشواری عملیات احتمالی در این محور نیز پی برد؛ ولی فعال بودن محور شومریه و رسیدن نیروهای سهیل حسن از سمت دشت مسکنه (که در محور بعدی به آن اشاره میکنیم) امیدها برای عملیات آتی در محور الشاعر-اثریا زنده میماند.

⭕️ محور مسکنه-اثریا (فلش آبی)

عملیات در محور مسکنه-اثریا که در واقع در ادامه ی عملیات ارتش سوریه و بطور ویژه نیروهای سهیل حسن از سمت شرق حلب است؛ میتواند میخ محکمی باشد بر تابوت نا امنی مسیر خناصر-اثریا !

سهیل حسین مرحله دوم عملیات خود را در شرق حلب از تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ (۲۸ دی ۹۵) آغاز کرد و طبق معمول با آرامش و طمانینه مثال زدنی که خاص خود اوست؛ آرام آرام ضمن پاکسازی مناطق وسیعی از شرق حلب خود را به دشت مسکنه رساند.

عملیات در شرق حلب سه هدف کلی را بصورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دنبال میکرد .
هدف کوتاه مدت شامل تامین امینت کامل شرق شهر حلب و جلوگیری از پیشروی نیروهای ترکیه در عمق شرقی استان حلب بود که این هدف توسط ارتش سوریه محقق شد.

هدف میان مدت شامل یافتن راهی به سمت شهر رقه بود ولی با پیش دستی کردها وبستن راه رقه این هدف عملا (فعلا) ناکام ماند.

و اما هدف بلند مدت از عملیات در شرق حلب تامین امنیت مسیر تدارکاتی خناصر-اثریا میباشد که موضوع بحث ما همین محور است.

مسیر خناصر-اثریا همواره از سمت راست آن توسط داعش موردهجوم قرار میگیرد و بارها بصورت کامل و یا بصورت موقت قطع شده است که خود میتواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی در شهر حلب و یا سایر عملیات ها شود .

در حال حاضر عملیات در این محور بشدت فعال است و سهیل حسن همچنان به آرامی در عمق جنوبی دشت مسکنه نفوذ میکند و اگر آهنگ پیشرویها به همین صورت ادامه پیدا کند؛ در آینده نزدیک شاهد رسیدن نیروها به مواضع نیروهای ارتش و مقاومت در اثریا خواهیم بود. البته تحرک از سمت اثریا در طول راست جاده رقه میتواند در تحقق زودتر این هدف کمک حال باشد. در هر صورت با پاکسازی مناطق بین مسکنه-اثریا امنیت مسیر تدارکاتی خناصر حداقل از سمت راست تامین میشود و این خود به تنهایی موفقیت بزرگی برای دولت سوریه بحساب می آید.

⭕️ محور ظاظا-التنف (فلش زرد)

عملیات در محور التنف یکی از جسورترین و در عین حال جذاب ترین عملیات ها در سوریه است.

اهمیت عملیات در محور التنف رسیدن به نیروهای عراقی مستقر در گذرگاه مرزی الولید عراق است، جایی که تضمین کننده ی وجود یک خط ترانزیتی مستقیم از بغداد به دمشق خواهد بود. حساسیت این عملیات زمانی بیشتر نمایان میشود که به تحرکات مسلحین تحت امر آمریکا و اردن در نوار مرزی عراق-سوریه دقت کنیم. ماه گذشته میزان تحرکات نیروهای ائتلاف غربی در مرزهای اردن بشدت بالا رفت و سازماندهی نیروهای تحت امر آمریکا و اردن رنگ و بویی جدید گرفت . البته در سالهای اخیر همواره مسلحین در این محور فعال بودند و با یک سری از عملیات ها سعی بر گرفتن برخی نقاط و خطوط مرزی داشتند ولی هیچگاه این موضوع بصورت کامل محقق نشد .

اما در این ماه و با توجه به وضعیت افول داعش در ماه های اخیر، تحرکات ائتلاف غربی رنگی دیگر به خود گرفت و پیشرویهای مسلحین در صحرای سوریه و نوار مرزی نشان از عزم جدی آنها برای قطع کامل مسیر عراق-سوریه و بستن تمام راه های زمینی عراق با دولت سوریه دارد.(البته ذکر این نکته لازم است که مسیر غیر مستقیمی از سمت مناطق کردنشین شمال وجود دارد ولی این مسیر مختص کردهاست و با توجه به عوامل متعدد اصولا کنترل آن از اختیار دولت سوریه خارج است)

بنابراین مقاومت و ارتش سوریه دست به کار شدند و عملیات در این محور با تمام نیرو آغاز شد . با توجه به حساسیت موضوع ابتدا عملیات بصورت چرغ خاموش پیگیری شد و نیروها خود را به حاجز ظاظا رساندند و از سمت دیگر مناطق وسیعی در مرکز سوریه (محور شرقی قریتین) آزاد شد با رسیدن نیروهای پایین و بالا به یکدیگر اهداف عملیات کم کم روشن تر شد .

حساسیت ماجرا زمانی مشخص تر شد که عملا خود نیروهای آمریکایی در التنف مستقر شدند و با ایجاد یک دیوار حائل پیام روشن خود را به دولت سوریه و مقاومت منتقل کردند. هدف قرار دادن کاروان نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در منطقه الشحمی که به سمت گذرگاه مرزی التنف درحرکت بودند یکی از پیامهای جدی آمریکا به دولت سوریه بود. و البته شیطنت آنها در هدف قرار دادن مواضع دشمن مقاومت در این منطقه نیز جای تامل دارد!

با توجه به شرایط ذکر شده عملیات به سمت گذرگاه مرزی التنف، متوقف نه اما کند شد و پیکان عملیات ها در جهت عریض کردن خط تماس تغییر کرد.

مسلما حرکت به سمت التنف میتواند یک چرخش اساسی در وضعیت و صحنه نبرد سوریه و عراق باشد؛ و میزان پافشاری و سیاست اتخاذی از سوی مقاومت میتواند راهگشای مسئله باشد؛ کمااینکه فشار از دو سوی گذرگاه به التنف برقرار است و نیروهای عراقی از یک سو و نیروهای سوری از سوی دیگر برمواضع خود برای متصل کردن راه پافشاری میکنند .هر چند که در حال حاضر شایعاتی مبنی بر عقب نشینی احتمالی ائتلاف از گذرگاه مرزی التنف وجود دارد ولی مشخصا وضعیت فعلی محور التنف مبهم است و امکان بروز هرگونه رویداد و یا حتی تقابل وجود دارد.

⭕️ محور سویدا-ظاظا (فلش سبز)

در هفته های گذشته ارتش سوریه و نیروهای دروزی استان سویدا با پیشروی در عمق شرقی استان موفق شدند خود را به سد زلف برسانند و منطقه زلف را از وجود مسلحین پاکسازی کنند . ماهیت این منطقه به گونه ای است که با در اختیار داشتن آن تمامی مناطق پایین دستی نیز در اختیار ارتش سوریه قرار میگیرد(این مورد در نقشه نمایان است).

اهمیت عملیات در این محور تامین امنیت شرق استان سویدا و زمینه سازی برای پیشروی در مناطق بالا دستی و رسیدن به نیروهای مستقر در محور ظاظا میباشد. با پیشروی از دو سمت ظاظا به جنوب و از سمت سویدا به محور ظاظا عملا نیروهای مسلحین موجود در بیابان های شرق دمشق مجبور به عقب نشینی شده و منطقه بصورت یکپارچه در اختیار دولت سوریه قرار میگیرد.

 لینک دانلود نقشه از تلگرام : https://t.me/iswnews/3607

لینک نقشه با کیفیت بهتر : http://www.mediafire.com/file/svw48vjtvb7jo7t/Syria+attack+axis+6khr96.JPG

(نقشه را دانلود کنید و بیرون از مرورگر مشاهده کنید)