امروز برای اولین بار پس از استقرار بمب افکن های استراتژیک TU-22 روسیه در پایگاه هوایی نوژه ؛ این بمب افکن ها پایگاه را به مقصد سوریه با هدف بمباران مواضع داعش ترک کردند .

در پی انتشار تصاویری از حضور پرنده های روسی در ایران و علنی شدن اهداف مشترک روسیه و ایران برای مبارزه جدی تر با تروریسم در کشور سوریه و منطقه ، فصل جدیدی از تحولات منطقه آغاز شد .

البته لازم به ذکر هست در گذشته نیز جنگنده های روسی در پایگاه های ایران رویت شده بودند و  از این رو این ماجرا چیز جدیدی نیست ؛ چیزی که بر اهمیت این ماجرا افزوده است پیامدهای این راهبرد مشترک روسیه-ایران و پیام روشن آن به آمریکا و متحدان منطقه ای اش در مقابله با وضعیت جدید منطقه و بالاخص پس از تحولات مهم در شهر حلب است .

شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت : "همکاری‌های تهران-مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم "

هرچند که شمخانی بصورت مستقیم به استقرار این بمب افکن ها در پایگاه هوایی همدان اشاره ای نکرد ولی مشخصا استفاده از پایگاههای هوایی ایران جهت مبارزه با تروریسم در چارچوب و قالب هماهنگی ها و توافقاتی است که طی مذاکرات فشرده ی یکماه اخیر بین مقامات ایران و روسیه شکل گرفته است و چندان دور از ذهن نیست .

خطاب به کسانی که ماده 146 قانون اساسی را بهانه قرار میدهند باید گفت استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی با استقرار چند جنگنده برای مبارزه با تروریسم تفاوت دارد  . .

اینجرلیک، حمیمیم، العدید دوحه و.. نمونه هایی از پایگاه های نظامی آمریکا و روسیه در منطقه هستند ؛ پایگاه شهید نوژه کاملا در کنترل ارتش ایران هست .

در هرصورت ؛

با توجه به اظهار نظرهای اخیر مقامات کشورهای با نفوذ در نبرد سوریه در ارتباط با صحبتهای صلح و نزدیک شدن دیدگاه های کشورهای مذکور مبنی بر مبارزه با تروریسم در منطقه و به طور ویژه در سوریه ؛ بسیار ساده انگارانه هست که فکر کنیم نبردهای سوریه به این زودی ها به پایان میرسد . نبرد سوریه با اتمام خود فاصله ی بسیار زیادی دارد و  اکنون صحبت در این مورد بیشتر عوام فریبی به نظر میرسد تا یک راهکار مشترک .
باید صبر کرد و منتظر اثرات این استراتژی جدید نظامی در سوریه بود و دید هریک از طرفین چگونه مهره های شطرنج میدانی خود را جابجا میکنند .