از پانزدهمین  سالروز قتل عام 350 تن از افراد بی دفاع توسط نیروهای طالبان در شهرستان یکاولنگ استان بامیان افغانستان بزرگداشت به عمل آمد .
در مراسم یاد شده که امروز یکشنبه در شهر بامیان مرکز استان بامیان در مرکزافغانستان برگزار شده بود ، جمع زیادی از مسئولین دولتی ، علما و اقشار مختلف مردم شرکت کرده بودند . محمد طاهر زهیر استاندار بامیان که دراین مراسم سخنرانی می کرد با یاد خاطرات غم انگیز سالهای مقاومت علیه رژیم طالبان گفت : بزرگداشت از واقعات تاریخی اخیر ، از یک سو سبب نشان دادن چهره زشت تروریستان می گردد و از سوی دیگرسبب می گردد تا در شرایط شکننده کنونی جامعه افغانستان از بروز واقعات مشابه در کشور جلوگیری شود .
یک روز قبل نیز بازماندگان قربانیان این حادثه با گرد همایی در شهرستان یکاولنگ استان بامیان منار یادبوی که در محل قتل عام شهدا ساخته شده بود را افتتاح کردند . وارثین شهدا ،دولت افغانستان را به بی پروایی در قبال شهدای این حادثه متهم نموده وازدولت خواستند تا یکروز را بنام این شهدا درتقویم رسمی کشور درج نماید .
قابل یاد آوریست که در 19 دی  (جدی ) 1379 خورشیدی تفنگداران طالب بعد از تصرف شهرستان یکاولنگ 350 تن از شهروندان بی دفاع  این شهرستان را که همه علما ، کارگران و کشاورزان بودند را به اتهام همکاری با جبهه مخالف خود به رگبار بستند .
یکاولنگ یکی از شهرستانهای استان بامیان در مرکز افغانستان است که کمتراز 50 کیلومتر از مرکزاستان فاصله دارد .