ازبک های تکفیری وابسته به حرکت اسلامی ازبکستان مسئولیت شکستن خطوط دفاعی ارتش و مجاهدین رو در حندرات بعهده گرفتن...

اینا رو نباید دست کم گرفت، این گروه حداقل 25 سال تجربه جنگ چریکی رو چه در افغانستان و پاکستان و چه در سوریه و عراق داره.

رهبر اولیه گروه جمعه خان نمنگانی ( جمعه بای حاجی اف کشته شده به سال 2001 در مزار شریف) بوده اما مغز متفکر و رهبر بعدی این گروه طاهر یولداش ( کشته شده به سال 2009 در پاکستان) که در 24 سالگی و در سال 1990 خودش رو امیر منطقه نمنگان در استان فرغانه ازبکستان خواند و شروع به حملات مسلحانه به مراکز اداری و نظامی این استان کرد.

اما دولت و ارتش ازبکستان با قاطعیت با این موجودات برخورد کرده و جمعه خان نمنگانی بهمراه طاهر یولداش و باقی نفراتشون مجبورا به شمال افغانستان متواری شدند و از اونجا به پاکستان.

یکی دو سال بعد شدن جزء لاینفک گروه تازه تاسیس طالبان و جنایات زیادی رو علیه مردم افغانستان مرتکب شدند.با سقوط مزار شریف بدست طالبان و ان جنایات عظیم در حق مردم شیعه این شهر در 8 اوت 1998 #17/5/1377#، جمعه خان نمنگانی و طاهر یولداش مرکز فعالیت خودشون رو به این شهر و در نزدیکی مرز ازبکستان درمنطقه دهدادی منتقل کرد.

با شکست طالبان در شمال افغانستان و به ادامه ان در تمام افغانستان در سال 2001، طاهر یولداش و نفراتش به مأمن و بهشت برین تمامی تروریست های تکفیری، یعنی پیشاور و وزیرستان شمالی پاکستان پناه بردند.

و بعد از سالها جنایت، سرانجام طاهر یولداش در سال 2009 شکار درون های امریکایی در وزیرستان شمالی شد و کشته شد.هسته های تشکیل شده حرکت اسلامی ازبکستان بعد کشته شدن طاهر یولداش برای دو و سه سالی موضع انفعالی گرفتن اما این امر با تشکیل گروه های سلفی-تکفیری متعدد در سوریه و عراق نقض شد و این هسته ها به این مناطق گسیل شدند.