در حالی که چشم ها به نبردهای سرنوشت ساز شمال حلب دوخته شده، مناطق دیگری از سوریه هم آبستن تحولات میدانی زیادی هستند. به خصوص حومه ی دمشق که قطعا شرایط حساستری نسبت به تمام مناطق سوریه حتی حلب داره اما به دلیل نوع درگیریها که کند و غیرمتعارف هستند، پوشش خبری چندانی ندارند.

غوطه شرقی دمشق:

پس از اینکه ارتش هفته گذشته مزارع بویضانی رو آزاد کرد، امروز مزارع الرحیبانی واقع در منطقه الریحان و مزارع قطری واقع در منطقه مزارع عالیه شرق و شمال شرق شهر دوما رو آزاد کرد تا به تدریج عرصه رو بر مسلحین دوما تنگتر کنه.

پیشروی آهسته و پیوسته ارتش در شمال و شمال شرق مرج سلطان و بلالیه هم ادامه خواهد داشت و احتمالا تل فرزات، بیت نایم،بیت سوا، مزارع حوش الاشعری، شهرک راهبردی نشابیه و مزارع اطراف آن هدف بعدی ارتش سوریه خواهد بود.

برادرمون جمیل قزلو هفته پیش تصاویر جالبی از یکی از سلسله خندقهای کشف شده جیش الاسلام در مزارع دوما برای ما فرستاد که به سبک اسراییلی حفر و مرتبط شده بودند . این خندقها که در مناطقی تبدیل به تونل زیرزمینی می شدند، مجهز به برق، سیم های اتصال به زمین InterPhone و تله های انفجاری c4 در قسمتهای مختلف بودند.

شمال حمص:

ارتش سوریه اخیرا در عملیات محدودی که در جنوب حماه و شمال حمص داشت، موفق شد کنترل چند شهرک و روستا مانند رمیلیه و دیرالفردیس رو بدون درگیری و از طریق ریش سفیدی و پادرمیانی بزرگان اون مناطق در طرد گروههای مسلح به دست بگیره. راهی که در مورد حر بنفسه و بعضی مناطق دیگه شمال حمص که ترکیب جمعیتی ترکمن در اونها بیشتر هست (به دلیل حمایت از سوی دولت ترکیه) مورد پذیرش قرار نگرفت.

هفته پیش ارتش توسط بالگرد اخطاریه هایی مبنی بر طرد مسلحین تا 4 فوریه (دیشب) و تسلیم شهرها به ارتش روی تمام شهرها و روستاهای شمال حمص ریخت.

به هر صورت مسلحین از هیچ یک از مناطق خارج نشدند و راس ساعت 12 دیشب، جنگنده های روس شروع به بمباران گسترده ی مناطق کردند. قاعدتا این مناطق هم مانند شمال حلب شاهد سیل آوارگانی خواهد بود که از ترس بمباران به سمت مناطق امن مهاجرت می کنند.