در حالی که نگاهها به ژنو دوخته شده تا سومین دور گفتگوهای سیاسی طرفهای درگیر در سوریه انجام بشه، مناطق مختلف سوریه شاهد درگیریهای پراکنده ای هست.

قبل از مرور اخبار میدانی نگاه آماری میندازیم به طرفهای حاضر و غایب در مذاکرات از حیث مساحت و جمعیت تحت کنترل:

کردها که 20% از خاک سوریه رو در کنترل دارن با فشار ترکیه و عربستان از مذاکرات کنار گذاشته شدن. داعش و النصره که به ترتیب بیش از 25% و 5% خاک سوریه رو در اختیار دارند هم به خاطر مخالفت بین المللی و همچنین عدم مذاکره پذیریشون در مذاکرات حضور ندارن. کمیته مذاکره کننده عالی (HNC) تحت حمایت سعودی شامل گروهایهایی از مخالفین سیاسی و نظامی به نمایندگی ریاض حجاب قرار هست با نمایندگان دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری قرار هست مذاکره کنن. ائتلاف مخالفین سوری که نماینده نظامیش ارتش آزاد کمتر از 5% خاک سوریه رو در استان درعا و شمال حمص در اختیار داره و احرارالشام و جیش الاسلام که آنها هم مجموعا 5% خاک سوریه رو در اختیار دارن با نماینده های سیاسیشون در کمیته HNC حاضر هستن. از نظر جمعیت، مناطق تحت کنترل داعش، کردها و النصره به ترتیب حدود 10%، 10% و 5% جمعیت ساکن در سوریه رو شامل میشن که نماینده ای در مذاکرات سیاسی ندارن. بقیه مسلحین و نماینده های سیاسیشون که حدود 10% جمعیت ساکن سوریه را در اختیار دارن با دولت که بیش از 65% جمعیت حال حاضر سوریه رو پوشش داده، در مذاکرات حاضر هستند.

آخرین اخبار میدانی سوریه:

پیروزیهای اخیر میدانی ارتش در شمال لاذقیه و درعا، باعث شد دولت سوریه با دست پرتری در مذاکرات حاضر بشه. به همین خاطر همان طور که انتظار میرفت مسلحین در مناطق مختلف دست به عملیاتهای تهاجمی زدند تا اونها بتونن برگهای برنده ای به دست بیارن.

شمال حماه:

عملیات گسترده مسلحین در شمال حماه که نقطه ضعف ارتش هم به حساب میره، با هدف تصرف بویضه، زلاقیات، مصاصنه و ایست بازرسی های شمال محرده بعد از یک روز درگیری نتیجه ای برای مسلحین در بر نداشت. آنها ابتدا بویضه و چند ایست بازرسی، شامل ایست بازرسی نزدیک لحایا و حاجز السرور نردیک معرکبه را تصرف کردند ولی با پاتک ارتش و بمباران جنگنده های روس مجبور شدند مانند حمله دو ماه پیش با تلفات سنگین از تمام نقاطی که پیشروی داشتند عقب نشینی کنند.

شرق حماه:

ارتش روستاهای الکباسین و الزنکحیه شمال غرب شهرک السعن در شرق حماه، حد فاصل حماه-سلمیه را تحت کنترل خود درآورد.

قنیطره:

معرکه بزرگی که مسلحین با ائتلاف چندین گروه و با نام "کمک به کودکان مضایا" راه انداخته بودن و هدفش تصرف تل کروم، تل بزاق و جبا بود با به جای ماندن حداقل 25 کشته ناکام ماند.

درعا:

هجوم مسلحین به سمت شهر شیخ مسکین دفع شد و 14 نفر از مسلحین در این حمله به هلاکت رسیدند.

شمال لاذقیه:

ارتش کم کم در حال تدارک حمله به سمت روستای راهبردی کنسبا هست. به همین منظور بعد از بازپس گیری روستای دویرکه، روستای العوینات، روستای مزین و رویسة کرم البرج را در محور سلمی-برادون آزاد کردند. لازمه ی نزدیک شدن به کنسبا، گرفتن روستاهای طعوما، آرا، قاروره و باشور هست.امروز هم نیروهای ارتش در محور جبل زاهی- عطیره بر روستای نواره واقع در شمال شرق عطیره و همچنین روستای کنیسه مسلط شدند.