ریف شمالی لاذقیه:

ارتش سوریه که دیروز روستای راهبردی غمام و بلندیهای اطراف به مساحت ١٢ کیلومتر مربع رو آزاد کرده بود، زیر آتش سنگین مسلحین از ارتفاعات بلندتر موفق به تثبیت نشدند و امروز از روستا و همه ی بلندیهای اطراف عقب نشینی کردند.

واقعا نبردهای کوهستای شمال لاذقیه دشوارترین نبردها در کل سوریه هست.

در درگیریهای امروز ابوبکر الترکمانی از فرکاندهان ارشد مسلحین به هلاکت رسید.

ریف جنوبی حلب:

عملیات پاکسازی مسیر اثریا-خناصر و همچنین محیط اثریا به سمت رقه ادامه داره. در مسیر اثریا-رقه، ارتش بر بلندی جبل احد و ایستگاه آبرسانی ضخ اثریا مسلط شد.

رزمندگان حزب الله و فاطمیون هم به روستاهای الهواز و شلاش کبیره و عطشانه بین السفیره و خناصر هجوم بردند که درگیریها ادامه داره.خبرهایی از تسلط بر هر سه روستا مخابره شده که هنوز تایید شده نیست.

(تصاویر خبرنگار ارتش از محیط اثریا به سمت رقه)

از شرق حلب هم ارتش سوریه مجددا کنترل روستای جبول رو به دست گرفت.

همچنین ارتش با نزدیک شدن به شهرک راهبردی الحاضر کنترل ورودی شرقی شهرک رو در دست گرفت و به شهروندان هشدار داد قبل از شروع عملیات نظامی برای آزادسازی شهر از شهر خارج و به مناطق امن یا مناطق دورتر پناه ببرند.

در درگیریهای دیروز عقبة ابو احمد و ابوعلی النعمیمی فرماندهان نظامی احرارالشام، صالح احمد سندة فرمانده نظامی جیش الاسلام و عبدالله الرمله مسئول نظامی ارشد جیش الاسلام به هلاکت رسیدند. با این حساب فقط ٦ فرمانده ارشد مسلحین ظرف ٤٨ ساعت گذشته در جنوب حلب به هلاکت رسیدند.

هنوز خبر و منبع موثق و معتبر در مورد تصرف دلامه و  کفرحداد توسط نیروهای خودی و ارتش موجود نیست .

ریف جنوبی حمص-مهین:

سقوط مهین تا حدی شبیه سقوط قریتین بود.

در واقع در مهین هم مصالحه بین ارتش و ریش سفیدان و وجهای مهین حاکم بود که در آن توافق شده بود ارتش وارد شهرک نشه و تنها ایست بازرسی هایی در ورودی های شهر داشته باشه. مانند قریتین، در مهین هم مسلحین داخل شهر قبل از حمله ی داعش به صورت پنهانی با داعش بیعت کردند.

به همین دلیل مقاومتی داخل شهر صورت نگرفت و ارتش با اولین انتحاری که به شهادت یکی از سربازان انجامید به سمت صدد عقب نشینی کرد.با توجه به اینکه داعش در مهین و قریتین الان جاش رو تثبیت کرده و از مسلحین اهل این شهرکها هم کلی نیرو جذب کرده بعید هست ارتش به زودی برای پس گرفتن این شهرکها عملیاتی انجام بده.

(تصویر نیروهای حمایت مردمی سریانی سوتورو که برای دفاع در مقابل داعش از قامشلی به شهر مسیحی نشین صدد اعزام شدند.)

غوطه شرقی دمشق:

درگیریهای شدیدی در مرج سلطان، روستای شامیه و دیرسلمان در جریان هست. مسلحین مهاجم هستند و تا حالا در دیر سلمان چند نقطه رو تصرف کردن، در چند سنگر هم از شدت درگیریها مجبور به عقب نشینی شدند.

البته دیر سلمان همواره درگیری بوده و سیطره ی ارتش بر این روستا مدت زیادی هست که صد در صد  نیست و مسلحین همواره هجوم میارند  .

ابوعبده فرمانده نظامی فیلق عمر در درگیریهای امروز به هلاکت رسید. آمار کشته های جیش الاسلام دیروز خیلی سنگین بوده

شمال حماه:

دیشب مسلحین در ادامه غزوه حماه تمام جبهات شمال حماه از قلعة مضیق تا سکیک رو با موشک باران و خمپاره باران شدید مشتعل کردند که با پیش روی زمینی خاصی همراه نشد.

سوریه:

مرصد سوری معارض شمار مسلحین سوری و غیرسوری به هلاکت رسیده طی یکماه اخیر رو به ترتیب ٦١٢ و ١٢٥٢ نفراعلام کرد.