جان کری :

یمن در آستانه قحطی قرار دارد خونریزی های یمن طولانی شده وباید به این جنگ پایان داد،
زیرا این جنگ راه حل نظامی ندارد  ،و با اشاره تلویحی به خونریزی های یمن ،از اعلام آمادگی عربستان برای کمک به تحقیق در این باره خبر داد .
موشکهای ساخت ایران حوثی ها تهدیدی برای امنیت عربستان است ،آمریکا به عربستان برای مقابله با آن کمک خواهد کرد .حوثی ها باید بدانند که در یمن در اقلیت اند ،اما به رغم آنکه در دقایق پایانی نظرشان رادر مذاکرات کویت  تغییر دادند ،تلاش کردیم دیدگاههای جدیدی را در مذاکرات وارد کنیم ،اعتقاد داریم پیشنهادی که حوثی ها را شامل شود ،کلید حل این بحران است .
این پیشنهادها شامل تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه ی گروه ها از جمله حوثی ها ،و تحویل سلاح به طرف ثالث و بی طرف خواهد بود اما اگر مذاکرات به شکست بیانجامد ما گزینه های دیگری را مد نظر خواهیم گرفت .
.
عادل الجبیر :
ما ساز کار دقیقی برای اجتناب از تلفات غیر نظامی در حملات هوایی به یمن اندیشیده ایم که به دقت آنرا پیگیری میکنیم .
با وزیر خارجه ی آمریکا در باره صلح یمن و دخالتهای ایران در منطقه گفتگو کردیم .
کشور عربستان سعودی با گروهی مانند حزب الله لبنان در یمن مواجه بود که با در خواست رییس جمهور این کشور به مقابله با آنها پرداخت،زیرا آنها با زور اسلحه به برخی مناطق مسلط شدند نه با انتخابات 😳 (عربستان سعودی !!!،انتخابات !!!)بنابراین تلاش کردیم یمن طعمه ایران و حزب الله نشود ،هر چند حوثی ها حق دارند مانند سایر اقشار یمن بخشی از حکومت یمن باشند .وی با انتقاد از اقدامات یکجانبه انصار الله و کنگره ملی انتقاد کرد و گفت ایده های جدیدی را با ولد شیخ درمیان گذاشتیم که بهانه جویی حوثی ها را خنثی کند .
تاکید می کنیم چارچوب مذاکرات بر سه اصل خواهد بود
۱.ابتکار خلیجی
۲.قطعنامه ۲۲۱۶
۳.نتایج گفتگوهای ملی .
تحلیل :
تقریبا همه بخشهای سخنان عادل الجبیر علاوه بر داشتن تفاوت عمده با واقعیت میدانی در یمن ، شامل تناقضاتی است که به آن اشاره می شود .
اولین دروغ جبیر در خصوص پرهیز از تلفات غیر نظامی است که با واقعیت روی زمین تفاوت عمده داشته و داستان قرار گرفتن عربستان در لیست سیاه و ماجراهای بعد از آن را همه به خوبی میدانند .
اما تناقض عمده ی سخنان عادل الجبیر این بود که در ابتدا ضمن شبیه دانستن انصار الله به حزب الله لبنان که اشاره ای تلویحی به تروریست بودن جنبش انصار الله است، (البته به زعم ایشون و ارباباشون )  در جای دیگر اشاره میکنه که حوثی ها (انصار الله)  حق دارند مثل همه گروهها در حکومت حضور داشته باشند ، اما خنده دار ترین بخش سخنان ایشون اشاره به غیر قانونی بودن انقلاب انصار الله به بهانه غیر منتخب بودنشونه ،وزیر خارجه ی کشوری که سرانش به روشی به غایت غیر مردم سالارانه قدرت را در دست دارند و یک عشیره بر انبوهی از اقوام و افراد تسلط کامل دارد ،نه تنها به خود اجازه میدهد درباره مردم سالاری صحبت کند بلکه رسالت خود را دفاع از آن عنوان میکند و جنایات خود در یمن را از این طریق توجیه می کند .

؛مصداق این مثل است : کل اگر طبیب بودی  سر خود دوا نمودی .
.
اما در آغاز سخنان جان کری ،نشانه های عجز آل سعود از نتیجه گیری نظامی در یمن آشکار است که منجر شده دست به دامان اربابشون بشن و اعتراف جان کری به پیامدهای وخیم انسانی و اشاره تلویحی به خونریزیهای فراوان بدون توجیه سعودی ها حکایت از نارضایتی ارباب از نوکرش داره .نهایتا به نظر میرسه جان کری با وجود رجز خوانی همیشگی در پایان سخنانش ، در باره ی گزینه های روی میز قصد داره ضمن پذیرش انصار الله به عنوان بازیگری مهم در یمن ،به کمک یک قدرت بزرگ دیگر و به قول خودش بیطرف (شاید روسیه یا چین ) ،آل سعود را از باتلاق یمن به گونه ای آبرومندانه بیرون بکشد .
اما مهمترین نکته ای که هم در سخنان کری و هم عادل جبیر سعی شد پنهان بشه نگرانی فراوان آنها از دستاوردهای انصار الله در جبهه های مرزی عربستان و ترس از سقوط شهرهای سعودی به دست انصار الله بود که قصد داشتند به شکل ناشیانه ای این دستاورد ها را ناشی از حمایت تسلیحاتی ایران از آنان نشان داده و به این ترتیب بر ناکارامدی ارتش تا بن دندان مسلحشان سرپوش بگذارند .