از زمان آغاز عملیات موصل تاکنون دوبار خبر آزادی مسجدی که #ابوبکر_بغدادی در آن خطبه معروف خود را خواند منتشر شده، که هیچ کدام صحت ندارد.

۶ رمضان سه سال پیش بود که داعش با انتشار فیلمی از رهبر خود، تمام رسانه های دنیا را تحت تأثیر قرار داد. این اولین بار بود که یک رهبر سلفی جهادی در ملأ عام حاضر می شد و علنا برای مردم خطبه می خواند و از همه جالب تر فیلم کامل این خطبه ها بلافاصله منتشر شده و رسانه ای در دنیا باقی نمی ماند که تصاویر آن را پخش نکرده باشد.
در آن روز تمام ارتباطات مخابراتی در موصل از کار افتاد و مردم موصل زمانی متوجه حضور بغدادی شدند که تصاویر آن پخش شده بود.

بدون شک، فیلم خطبه های ۶ رمضان ۱۴۳۵ بغدادی در موصل، ده ها و صدها بار توسط سرویس های اطلاعاتی کشورهای مختلف بازبینی شده تا بتوانند ابعاد این اقدام داعش را کشف کنند.

بنظر میرسد داعش هم، با درک و آگاهی کامل به این اقدام دست زده و برای لحظه لحظه این نمایش فکر و تدبیر به خرج داده بود. از چینش نفرات در مسجد گرفته تا لباس خاص تمام سیاه #خلیفه داعشی که در قامت یک خلیفه عباسی ظاهر شد و تمام مستحبات رفتاری از جمله قدم برداشتن با پای راست و ... به طور کامل به نمایش درآمد.
بدون شک این فیلم یکی از اصلی ترین تولیدات بیان و تبلیغ مانیفست #داعش بود که هنوز هم تماشای آن جذاب به نظر می رسد.

اما سوال اصلی نوشتار این است:
🔴 بغدادی در کدام مسجد موصل نمازجمعه برپا کرد ؟

#مسجد النوری الکبیر، جایی بود که نماز جمعه معروف داعش برگزار گردید و این مسجد هم تاکنون آزاد نشده است؛ چرا که اساسا در قسمت غرب موصل قرار دارد و هنوز عملیات آزادی آن آغاز نشده!

قدمت این مسجد به سال ۵۶۸ هجری قمری و 1172 میلادی باز می گردد که توسط نورالدین زنکی دستور ساخت آن داده شد و بیشتر به مناره #حدباء خود معروف است.

#جهاد_رضا