آمریکا قصد داشت 5400 جنگجوی "معتدل"! سوری رو با هدف "مبارزه با داعش" در عرض چند ماه آموزش بده. با صرف 250 میلیون دلار آنها تنها 60 نفر واجد شرایط را آموزش دادند و مدتی قبل از مرز ترکیه وارد سوریه کردند.

جبهه النصره که همیشه به گروههای تحت حمایت آمریکا حساس هست،هفته گذشته در درگیریهای فرقه 30 مشاه ،5 نفر از این نیروها رو کشت،6 نفر را زخمی و 20 نفر را اسیر کرد.

النصره سابقه حمله به گروههای تحت حمایت آمریکا مانند "جبهه انقلابیون سوریه" و "حرکت حزم" رو داره که اولی رو به کلی از سوریه به ترکیه فرستاد و دومی را منقرض کرد و تسلیحاتش شامل موشکهای تاو رو به غنیمت برد.

امروز خبری مبنی بر حمایت هوایی آمریکا از نیروهای آموزش دیده مخابره شد:

http://uk.reuters.com/…/uk-mideast-crisis-syria-usa-idUKKCN

معلوم نیست این پشتیبانی هوایی مختص این 17 نفر باقیمانده هست یا اهداف دیگه ای هم دنبال می کنه.

و  خبر دیگر اینکه

گروه سلفی احرارالشام که از نظر تعداد نیرو،بزرگترین گروه مسلح مخالفین در سوریه هست (طبق آماری 70-80 هزار جنگجو در کل سوریه) ودر بیانیه ای به تعزیت مرگ ملا عمر رهبر طالبان پرداخته و از او با عنوان امیر امارت اسلامی! افغانستان یاد کرده.در شرایطی که احرار و النصره تلاش می کنن خودشون رو به عنوان مهمترین گروههای مسلح "میانه رو" در سوریه به غرب قالب کنن، چنین بیانیه هایی مجددا پیوند ناگسستنی ایدئولوژیک بین طالبان،القاعده و بقیه گروههای افراطگرا در خاورمیانه رو یادآوری می کنه.