این روزها وضعیت مسلحین غوطه شرقی بحرانیست؛ همانطور که در زمان مصالحات صورت گرفته در غوطه غربی دمشق و دیگر نقاط آن پیش بینی میشد که پس از مصالحات نیروهای بیشتری برای مقابله با گستاخی مسلحین غوطه شرقی آزاد شده و روانه ی این میدان مهم شوند؛ این امر با گذشت مدتی نه چندان طولانی آشکار شد .

بیشتر کسانی که اخبار سوریه را دنبال میکنند و یا در این حوزه صاحب نظرند، پیشروی در عمق غوطه دمشق را متصور بودند و قابون را جزئی از قطار مصالحات آینده غوطه میدیدند . اما بر خلاف تصور، ارتش سوریه نه عمق غوطه بلکه قابون را برای انجام عملیات اصلی خود انتخاب کرد .

یکی از عوامل این انتخاب را میتوان وضعیت نابسامان و بغرنج مسلحین در غوطه شرقی دمشق دانست .آنجا که جیش الاسلام عربستانی با فیلق الرحمن کوچک اما چابک قطری! و یار وفادارش جبهه النصره ماه ها پس از هلاکت زهران علوش هنوز درگیر نزاع های خونین درون گروهی اند و در واقع با جیش الاسلام فلجی روبرو هستیم که در عین وسعت قلمرو و تعدد نفرات توانایی پیشبرد عملیات خاصی را ندارد اما با تکیه بر نیروی انسانی دفاع را به خوبی انجام میدهد .

بنابراین میتوان غوطه شرقی را مدیریت کرد و به مسائل مهم تری پرداخت و آن مسئله سرطان جوبر است . در گذشته از جوبر به دفعات گفته ایم و مشکلات و خطرات آن را برای پایتخت سوریه شرح داده ایم و اکنون بیش از این در مورد جوبر زیاده گویی نمیکنیم.

معمولا در شرایط خاص روش ها نیز خاص میشوند و از حالت معمول خارج میشوند؛ وضعیت در اطراف پایتخت دمشق نیز خاص است و گاهی حرکت در جهت معکوس ما را به پاسخ مطلوب و حل مسئله میرساند .. پاکسازی مناطق محاصره شده در دمشق به مانند چند رشته زنجیر است که بهم بافته شده و تا زمانی که رشته اصلی باز نشده دیگر رشته ها نیز باز نمیشود.

داریا را به خاطر بیاورید ؛ سقوط مناطق مسلحین در غوطه غربی پس از داریا را یکی پس از دیگری بیاد بیاورید و سرغایا تا همین اواخر ....

قابون کلید جوبر است و حل سرطان جوبر آغازی بر پایان غوطه شرقی دمشق است .

ارتش سوریه نیروهای فراوانی را به سمت محورهای قابون-تشرین-برزه گسیل کرده است و پیشروی در این منطقه ی کلیدی به شدت و قوت دنبال میشود . هدف نهایی ارتش سوریه در این محور تقسیم قابون-تشرین-برزه به سه منطقه جدا از یکدیگر است و لااقل تا این لحظه این سیاست دنبال میشود .

علت اصلی این سیاست بافت ساختمانی بشدت متراکم این منطقه و همچنین حضور غیر نظامیانی است که در عمق منطقه گرفتار مسلحین اند. مسلما ارتش سوریه به هیچ وجه دوست ندارد با جوبر دیگری در قابون مواجه شود و اصولا به علت حضور مردم نمیتوان به مانند جوبر، قابون را با خاک یکسان کرد !

ارتش سوریه در گام اول مزارع حرستای غربی را پاکسازی کرد؛ در گام دوم و در روزهای اخیر با پیشروی در خیابان حافظ برزه را از تشرین جدا کرد . در گام سوم سیطره خود بر ایستگاه برق قابون را تحکیم کرد و حالا با چند گام دیگر در این محور میتواند قابون را از تشرین جدا کند .

در نقشه زیر آخرین وضعیت محور جوبر/قابون نشان داده شده است ؛

نقشه با کیفیت : http://www.mediafire.com/convkey/4073/0d8a26g95s0ba5ezg.jpg